ISSN : 1013-0799
본 연구는 공립유치원 교사가 가지고 있는 학교도서관 이용에 대한 인식을 조사하고 유․초 이음교육에 따른 학교도서관 이용 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 공립유치원 교사 191명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석 결과 유․초 이음교육에 따른 학교도서관 이용 필요성에 대하여 공립유치원 교사 대다수가 필요하다고 인식하였다. 학교도서관 이용 희망 횟수로는 병설유치원의 경우 학기별 1-3회 이상을 가장 선호하였고, 단설유치원의 경우 월 1-3회 이상을 가장 선호하는 것으로 나타났으며 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 공립유치원 교사의 학교도서관 교육서비스별 요구도는 전체적으로 높게 나타났으며 특히 독서교육이 가장 높은 요구도를 보였고 정보활용교육에 대한 요구도는 가장 낮게 나타났다.
This study attempted to investigate the perception of public kindergarten teachers’ utilization of school libraries and to suggest a plan to promote the utilization of school libraries according to Kindergarten and Elementary education. To this end, a survey was conducted on 191 teachers in public kindergartens. As a result of the analysis, the majority of teachers in public kindergartens recognized that the necessity of using school libraries according to Kindergarten and Elementary education was necessary. As for the number of wishes to use the school library, attached kindergartens preferred more than 1-3 times per semester, and independent kindergartens preferred more than 1-3 times per month, and there was a statistically significant difference. The overall demand for teachers in public kindergartens by school library education service was high. In particular, reading education showed the highest demand and information-based education was the lowest.
