바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

그림책을 활용한 초등 AI 윤리 교육 학교도서관 수업 설계

Designing Library-Based Instruction for AI Ethics Education Using Picture Books

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2025, v.42 no.3, pp.161-184
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2025.42.3.161
손도윤 (전북대학교 교육대학원 사서교육전공 석사)
강봉숙 (전북대학교 문헌정보학과 부교수)

초록

본 연구의 목적은 초등 5․6학년을 대상으로 그림책을 활용한 AI 윤리 교육 도서관 활용 수업 지도안을 개발하는 데 있다. AI 기술 확산에 따른 윤리적 고려사항에 대해 학교도서관이 AI 윤리 교육의 핵심 공간으로 기능할 잠재력에 주목했다. 이를 위해 국내외 AI 윤리 기준 및 2022 개정 교육과정 연계 개념을 도출하고 그림책의 문학적․교육적 요소와 문제 해결 요소를 융합한 선정 기준으로 10권의 그림책을 택하고, 과학기술정보통신부의 AI 윤리 10대 핵심 요건을 중심으로 ASSURE 모형을 기반으로 13차시 지도안 초안을 개발했다. 이에 대한 전문가 8인 검토 결과, 정량적으로 평균 4.57점의 긍정적 검토 평가를 받았고 그림책 활용 토의 활동이 윤리적 사고력 증진에 기여할 가능성을 보인다는 문항은 5.00점으로 가장 높은 평가를 받았다. 연구는 그림책 기반 AI 윤리 교육의 새로운 접근법을 제시하고 학교도서관의 교육적 역할 확장에 기여하고자 하였다. 그러나 실증 연구를 통한 효과 검증이 이뤄지지 않았기 때문에 향후 실증적 효과 검증 및 연령별 확장 연구가 필요하다.

keywords
AI 윤리, 그림책, 학교도서관, 초등 교육, 수업설계

Abstract

This study developed and validated an instructional guide centered on library resources for teaching AI ethics to fifth and sixth-grade elementary students. In response to the ethical challenges arising from the rapid proliferation of AI technologies, it emphasizes the pivotal role that school libraries can play in fostering ethical awareness. The curriculum framework is grounded in the ASSURE model and was constructed by synthesizing international AI ethics standards with concepts from the revised national curriculum of 2022. Utilizing a selection rubric that incorporates literary, pedagogical, and problem-solving dimensions, ten picture books were chosen, and a prototype consisting of thirteen lessons was drafted based on the Ministry of Science and ICT’s ten core AI ethics principles. Eight practicing educators evaluated this prototype, yielding an average endorsement score of 4.57, with discussion-based activities utilizing the picture books receiving particularly high marks (5.00) for their effectiveness in enhancing ethical reasoning. The findings present a novel picture-book-centered approach to AI ethics education and highlight the expanded educational role of school libraries. Future research should focus on empirically assessing learning outcomes and exploring the applicability of this approach across different age groups.

keywords
AI ethics, picture books, school library, elementary education, instructional design
투고일Received
2025-08-17
수정일Revised
2025-08-30
게재확정일Accepted
2025-09-06
출판일Published
2025-09-30

정보관리학회지