ISSN : 1225-598X
본 연구는 미국도서관협회의 ‘지역사회를 변화시키는 도서관(Library Transforming Communities)’ 프로젝트 사례를 중심으로 공공도서관 주도의 지역사회 참여 활동의 특성과 의미를 분석하였다. 사례분석을 위한 데이터는 미국도서관협회 LTC 홈페이지의 12개 도서관 사례와 관련 보고서를 수집하여 활용하였으며, 담당 사서를 대상으로 이메일 면담자료를 수집하였다. 분석 결과, 사례 도서관의 지역사회 참여에는 ‘지역사회 문제와 요구 파악’, ‘지역사회의 대화 촉진 및 중재’와 ‘지역사회 공론장 기능’, ‘다양한 주체와의 관계와 협력 구축’이라는 네 가지 핵심 영역을 포함하는 것으로 나타났다. 아울러 ‘사서 인식변화와 역량 강화를 위한 교육프로그램’이 가동되었으며, 일부 도서관의 경우 ‘도서관의 정보서비스와 프로그램’을 활용하여 지역문제 해결에 도움을 준 것으로 확인된다. 결과적으로 도서관주도의 지역사회 참여는 지역사회 발전과 함께 지역사회의 도서관에 대한 인식개선을 가져오는 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 이러한 결과는 공공도서관과 사서의 역할이 변화하고 있으며, 전통적인 정보제공자의 역할을 넘어 지역사회 문제해결을 위한 촉진자로 확대되고 있음을 확인시켜 준다.
The purpose of this study is to analyze the characteristics and significance of library-led community engagement activities. Specifically, it examines case studies from the ‘Library Transforming Communities’ (LTC) project, organized by the American Library Association (ALA). Data for the case analysis were collected from 12 library case studies and reports available on the ALA’s LTC website, along with interview data from librarians. Based on the research findings, four core areas of community engagement were identified: recognizing community problems and needs, facilitating and mediating community dialogue, fulfilling the library’s role as a public forum, and building relationships and fostering collaboration within the community. In addition, various educational programs were implemented to enhance librarians’ capacities and foster shifts in their perceptions. Furthermore, in some cases, library information services and programs were leveraged to address local issues effectively. As a result, library-led community engagement has positively contributed to community development and improved public perception of libraries. These findings confirm that the role of public libraries and librarians are evolving traditional information provision, expanding into facilitation roles within community problem-solving processes.
-검정.jpg)