ISSN : 1225-598X
본 연구는 국내 디지털 시민성 관련 연구의 동향을 파악하기 위해 2000년부터 2025년 7월까지 KCI 등재 학술지에 게재된 논문 168편을 대상으로 키워드 네트워크 분석을 수행하였다. 연구는 자료 선별, 키워드 정제, 빈도 분석, 키워드 네트워크 분석, 시계열 분석으로 구성되었다. 분석 결과, 디지털 시민성 연구는 2010년대 이후 꾸준히 증가하였으며, 특히 2021년 이후 급격한 성장세를 보였다. 키워드 네트워크 분석에서는 총 15개의 세부 군집이 도출되었고, 이를 성격에 따라 5개의 상위 군집으로 통합하여 해석하였다. 연구 결과, 국내 디지털 시민성 연구는 교육학 분야를 중심으로 교사와 학습자 집단에 집중되는 경향을 보였다. 동시에 메타버스와 인공지능(AI) 등 신기술과 디지털 성범죄와 같은 사회적 현안이 주요 주제로 부상하였다. 또한 연구 대상이 점차 세분화되는 경향이 나타났으나 디지털 포용 관점에서의 연구는 여전히 제한적이었다. 이에 따라 향후 디지털 시민성 연구는 교육 중심에서 문헌정보학 및 커뮤니케이션학 등 다양한 학문 분야의 연구로 확장될 필요가 있다. 또한, AI 등 신기술과 사회 문제에 대응하는 연구가 강화되어야 하며, 지식정보 소외계층을 포함하는 포용적 관점에서의 연구가 수행되어야 할 것이다.
This study conducted a keyword network analysis of 168 articles published in KCI-listed journals between 2000 and July 2025 to examine research trends in digital citizenship in Korea. The research procedure included data selection, keyword refinement, frequency analysis, keyword co-occurrence network analysis, and time-series analysis. The results showed that digital citizenship research has steadily increased since the 2010s, with rapid growth observed particularly after 2021. Keyword network analysis identified 15 sub-clusters, which were further integrated into 5 broader categories for interpretation. The findings indicate that digital citizenship research in Korea has primarily focused on teachers and learners in the field of education. At the same time, emerging technologies such as the metaverse and AI, as well as social issues such as digital crimes, have emerged as major topics. In addition, research subjects have become increasingly diversified. However, studies from the perspective of digital inclusion remain limited. Accordingly, future studies on digital citizenship should extend beyond an education-centered approach to encompass diverse academic fields such as communication and library and information science. In addition, research addressing emerging technologies, such as AI, and various social issues needs to be further strengthened, and an inclusive perspective that embraces information-disadvantaged groups is of particular importance.
-검정.jpg)