ISSN : 1229-0653
이모지(emoji)는 문자기반 디지털 의사소통에서 정서 상태를 표현하는 효과적인 도구로 활용된다. 그러나 다양한 이모지가 사용자에게 어떤 정서 상태로 해석되는지에 관한 실증자료는 드물다. 본 연구는 정서 경험을 쾌-불쾌와 활성화 차원의 조합으로 설명하는 이차원 모형(Russell, 1980)을 적용하여 74개의 표정 이모지에서 지각되는 정서 상태를 체계화하고자 하였다. 한국 성인 1,008명을 대상으로 측정된 개별 이모지의 지각된 쾌-불쾌 수준과 활성화 수준을 기준으로 위계적 군집분석을 실시한 결과, 여섯 개의 정서 군집(강한 긍정-높은 활성화, 중간 긍정-중간 활성화, 긍정편향된 중립정서, 부정편향된 중립정서, 중간 부정-매우 낮은 활성화, 강한 부정-낮은 활성화)이 발견되었고 군집 간 쾌-불쾌 수준과 활성화 수준이 구분되었다. 본 연구 결과를 바탕으로, 디지털 의사소통 상황이나 정서 측정을 시도하는 실증연구에서 직관적이고 효율적인 지표로 이모지의 활용 가능성을 제안하였다.
Emojis (e.g., “”) serve as effective tools for expressing emotional states in digital communication. However, empirical evidence on the interpretation of various emojis is scarce in both scientific and practical domains. This study aims to systematically analyze the perceived emotional states of 74 facial emojis by applying the framework of the circumplex model of affect (Russell, 1980) with a Korean sample (N = 1,008). We assessed the perceived valence and arousal levels for each emoji, followed by hierarchical cluster analysis based on these two dimensions. The analysis revealed six distinct clusters characterized by different valence and arousal levels: A strong positive-high arousal sentiment, a moderately positive-medium arousal sentiment, a neutral sentiment with a positive bias, a neutral sentiment with a negative bias, a moderately negative-very low arousal sentiment, and a strong negative-low arousal sentiment. We discuss the patterns of Koreans’ perceived emotional states from emojis and the utility of emojis in global, non-linguistic digital communication, as well as in scientific research investigating everyday emotional experiences.
