logo

  • KOREAN
  • P-ISSN2671-8197
  • E-ISSN2733-936X
  • KCI

Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

The Characterization and the Magic of Lifelong Rites in Korea

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2011, v.34 no.1, pp.177-207
https://doi.org/10.25024/ksq.34.1.201103.177
Kim Mantae
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Despite the clear category differences between the family rites, which are the four ceremonial occasions of coming of age, wedding, funeral and ancestral rites, and the rites of passage and lifelong rites, their usages have been mixed together today with no clear concept distinction. In the East Asia cultures, they found the origin of all creatures in “energy” with no concrete form and understood man’s life and death as a process of energy being gradually gathered and then scattered with certain time intervals. That is why, the lifelong rites as rites of passage even include the rite for birth before actual birth of a child and the religious ceremony after one’s death. The cognitive lifelong rites emphasize their roles as the rites to confirm an individual’s newfound social status and, at the same time, have the character of norm as the practical ethics of innateness of human life, reward for the ancestors’ boon, family, and society. Thus the family rites do not include upbringing and longevity rites. Characterized by “the wrong application of sympathetic principle(similarity and contagion), direct manipulation of transcendent power, relief of psychological anxiety about the unknown world, and implementation of dispelling bad luck and inviting good luck,” magic is a technology and perceptive system to help people search for more feasible solutions instead of succuming to reality in the middle of inevitable conflicts when faced with limitations they cannot resolve with simple knowledge or technological capacity but still have to pursue. When there was the shortage of human knowledge and understanding of nature and society, they inserted all sorts of magical acts in the lifelong rites informally in order to pass turning points in life safely. The gap between the individual and social goals pursued through the lifelong rites and the limited human abilities represents the degree of conflicting situations they face when carrying out rites and the degree of supernatural magical elements being inserted in rites. Thus the traditional society witnessed a very high degree of magical elements being inserted in the rites for birth and upbringing and a relatively high degree of them being inserted in wedding and funeral rites compared with the modern society with highly advanced medicine.

keywords
일생의례(lifelong rites), 통과의례(a rite of passage), 관혼상제(the four ceremonial occasions of coming of age, wedding, funeral, and ancestral rites), 가례(家禮, family rites), 주술(magic)


Reference

1

高麗史 , 論衡 , 孟子 , 白虎通義 , 四禮便覽 , 莊子 , 退溪集 .

2

《대전일보》,《서울신문》.

3

강재철, 「한국 혼례에 나타난 제습 속의 상징성 고찰」. 비교민속학 제16집, 1999, 211‒232쪽.

4

구미래, 「불교 일생의례의 체계적 이해를 위한 시론」. 한국종교민속연구회 편, 종교와 일생의례 , 민속원, 2006, 109‒140쪽.

5

구미래, 「“일생”에 대한 불교적 관념과 불교 일생의례의 특성」. 비교민속학 제39집, 2009, 225‒257쪽.

6

권용란, 「근대 이후 서구의 주술 개념 형성에 관한 연구」. 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2001.

7

금장태, 한국유교의 이해 . 민족문화사, 1989.

8

김만태, 「귀신, 그리고 부적의 주술성과 상징성」. 한국종교민속연구회 편, 종교와 그림 , 민속원, 2008, 367‒400쪽.

9

김만태, 「한국인의 삶에서 수연례(壽宴禮)가 갖는 의미 분석」. 실천민속학연구 제12호, 2008, 43‒90쪽.

10

김만태, 「한국 택일풍속의 전승 양상과 특징」. 정신문화연구 제32권 제1호, 2009, 373‒401쪽.

11

김시덕, 「현대 한국 상례문화의 변화」. 한국문화인류학 제40권 제2호, 2007, 321‒349쪽.

12

김시덕, 「한국 일생의례의 동아시아적 보편성과 고유성」. 비교민속학 제39집, 2009, 69‒96쪽.

13

김용덕, 「일생의례」. 민속학회 편, 한국민속학의 이해 , 문학아카데미, 1994.

14

김용환, 말리노프스키의 문화인류학 . 살림, 2007.

15

김주희, 문화인류학의 이해 . 성신여자대학교 출판부, 1996.

16

김주희, 「2000년대 도시 여성의 출산문화: 문화변동의 장」. 한국문화인류학 제40권 제2호, 2007, 249‒285쪽.

17

김헌선, 「한국인의 일생과 무속의례」. 한국종교민속연구회 편, 종교와 일생의례 , 민속원, 2006, 291‒325쪽.

18

김헌선ㆍ시지은, 「무속의 일생의례와 세계관」. 비교민속학 제39집, 2009, 153‒180쪽.

19

문옥표, 「가정 제례의 변용을 통해 본 현대 한국인의 가족관계와 젠더」. 한국문화인류학 제40권 제2호, 2007, 287‒319쪽.

20

박경용, 「기업 의례 양상과 입사의례의 조직사회화 전략」. 실천민속학연구 제12호, 2008, 121‒163쪽.

21

박일영, 「천주교 일생의례의 종교적 특성과 세계관」. 비교민속학 제39집, 2009, 129‒152쪽.

22

반 겐넵, A. 저, 전경수 역, 통과의례 . 을유문화사, 2000.

23

송재용, 「한국의 의례 ‒ 관ㆍ혼ㆍ상ㆍ제례를 중심으로」. 국문학논집 제16집, 1999, 149‒184쪽.

24

오데아, T.F.ㆍ오데아 아비아드, J. 저, 박원기 역, 종교사회학 . 이화여자대학교 출판부, 1991.

25

이광규, 한국인의 일생 . 형설출판사, 1985.

26

이광규, 「한국사회의 가족주의 전통과 그 변화」. 한국청소년연구 제17호, 1994, 5‒11쪽.

27

이복규, 「한국 개신교 일생의례의 특성과 세계관」. 비교민속학 제39집, 2009, 13‒32쪽.

28

이원규, 「주술과 종교: 인류학적 및 사회학적 견해」. 신학사상 제37집, 1982, 360‒378쪽.

29

이은봉, 「한국 의례문화의 이해 ‒ 한국인의 질병ㆍ죽음ㆍ재해를 중심으로」. 종교연구 제18집, 1999, 329‒352쪽.

30

임재해, 「일생의례 관련 물질자료들의 상징적 의미와 주술적 기능」. 한국민속학보 제8호, 1997, 51‒76쪽.

31

장철수, 「평생의례와 정책」. 비교민속학 제10집, 1993, 51‒61쪽.

32

장철수, 한국의 관혼상제 . 집문당, 1995.

33

정종수, 사람의 한평생 . 학고재, 2008.

34

주계전 저, 문재곤 외 역, 강좌 중국철학 . 예문서원, 1993.

35

최남선, 조선상식 . 육당전집편찬위원회 편, 육당최남선전집 제3권, 현암사, 1973.

36

최종호, 「한국인의 환갑의례연구」. 영남대학교 대학원 석사학위논문, 1989.

37

한국사상사연구회, 조선유학의 개념들 . 예문서원, 2003.

38

한국종교민속연구회, 종교와 일생의례 . 민속원, 2006.

39

한양명, 「한국 産俗의 체계적 이해를 위한 試論」. 비교민속학 제16집, 1999, 109‒127쪽.

40

한양명, 「일생의례의 축제성: 장례의 경우」. 비교민속학 제39집, 2009, 295‒330쪽.

41

한태문, 「한국과 일본의 통과의례 비교 연구」. 어문연구 제38집, 2002, 283‒319쪽.

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly