logo

  • KOREAN
  • P-ISSN2671-8197
  • E-ISSN2733-936X
  • KCI

Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

Japan’s Total War Education Theory and a Criticism

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2012, v.35 no.3, pp.243-268
https://doi.org/10.25024/ksq.35.3.201209.243
Lee, Kyung Sook
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to critically investigate Japan’s total war education theory. Japan’s total war education theory was a education theory for cultivating human resources relevant to total war in Japan’s total war period. Japan’s total war education theory criticized the humanism-liberalism-individualism education for western values. But that these values were irrelevant Japan’ fascism was actually a real fact. Otherwise eradicating these western values, the theory wanted to design a educational system cultivating ‘voluntary,’ ‘effectively’ and ‘nationally’ human resources. But there were educational discriminations of Japan from Japan’ colonial states that educational welfares were implemented firstly in Japan, and national school systems were implemented firstly in colonial states.

keywords
total war, total war-education, total war-education theory, Korea and Manchukuo’s colonial education, crisis discourse and education, war and education, 총력전(total war), 총력전 교육(total war-education), 총력전 교육이론(total war0education theory), 식민지 조선-만주 교육(Korea and Manchukuo’s colonial edu-cation), 위기담론과 교육(crisis discourse and education), 전쟁과 교육(war and education)


Reference

1

滿洲國文敎部, 「康德10年 滿洲帝國學事要覽」. 滿洲國文敎部, 1944.

2

民生部敎育司 編, 「滿洲國敎育槪要」. 滿洲帝國敎育會, 1941.

3

田村敏雄, 「敎育國家論」. 滿洲有斐閣, 1941.

4

倉澤剛, 「總力戰敎育の理論」. 日墨書店, 1944.

5

下中彌三郞, 「總力戰敎育」. 昭和圖書株式會社, 1941.

6

寺田彌吉, 「總力戰敎書」. 霞ケ關書房, 1941.

7

寺田彌吉, 「總力戰, 思想戰, 敎育戰」. 敞文館, 1943.

8

阿部仁三, 「總力戰と國民敎育」. 目黑書店, 1942.

9

鈴木庫三, 「敎育の國防國家」. 目黑書店, 1940.

10

夏山在浩(舊名 曺在浩), 「總督府高等官 諸氏가 戰時下 朝鮮民衆에 傳하는 書, 國民學校制度와學生問題」. 「삼천리」 13권 4호, 1941, 43-46쪽.

11

가타기리 요시오·기무라 하지메 외 지음, 이건상 옮김, 「일본교육의 역사: 사회사적시각에서」. 논형, 2011.

12

강명숙, 「일제말기 학생근로동원의 실태와 그 특징」. 「한국교육사학」 30권 2호, 2008,1-23쪽.

13

고마고메 다케시 지음, 오성철·이명실·권경희 옮김, 「식민지제국 일본의 문화통합」.역사비평사, 2008.

14

기모토 다케시 지음, 이석원 옮김, 「총력전의 이율배반」. 「역사문제연구」 23호, 2010,283-322쪽.

15

로버트 펙스턴 지음, 손명희·최희영 옮김, 「파시즘: 열정과 광기의 정치혁명」. 교양인,2005.

16

尾形裕康 外 지음, 신용국 옮김, 「日本敎育史」. 敎育出版社, 1994.

17

빌헬름 딜타이 지음, 손승남 옮김, 「고대 그리스와 로마의 교육」. 지식을 만드는 지식,2012.

18

山住正己 지음, 서영식 옮김, 「근대 일본의 전쟁과 교육」. 육군사관학교, 2000.

19

스테판 버거, 「독일과 영국의 총력전 체제」. 「대중독재」, 책세상, 2005, 149-174쪽.

20

와카쿠와 미도리 지음, 손지연 옮김, 「전쟁이 만들어낸 여성상」. 소명출판, 2011.

21

이경숙, 「만주국의 ‘국가교사론’체제」. 「한국교육사학」 33권 1호, 2011a, 115-139쪽.

22

이경숙, 「총력전과 만주국 조선인 중등학교 체험」. 「한국교육사학」 33권 3호, 2011b,105-132쪽.

23

이명화, 「일제 황민화교육과 국민학교제의 시행」. 「한국독립운동사연구」 제35집, 2010,315-348쪽.

24

친일인명사전편찬위원회, 「친일인명사전 3」. 민족문제연구소, 2010.

25

허은, 「20세기 총력전하 한국인의 정체성과 식민지주의」. 「한국사연구」 150권, 2010,227-269쪽.

26

황보영조, 「프랑코 체제와 대중」. 「대중독재」, 2005, 114-148쪽.

27

후지타 쇼오조오 지음, 이순애 엮음, 이홍락 옮김, 「전체주의의 시대경험」. 창작과비평사, 1998.

28

寺崎昌男·戰時下敎育硏究會 編, 「總力戰體制と敎育」. 東京大學出版會, 2008.

29

松浦勉, 「總力戰體制の形成と日本の敎育學」. 「八戶工業大學紀要」 24券, 2005, 153-169쪽.

30

安川壽之輔, 「十五年戰爭と敎育」. 新日本出版社, 1986.

31

佐藤廣美, 「總力戰體制と敎育科學」. 「人文学報」 259号, 1995, 169-203쪽.

32

Bickham, Martin H., “Total war and American character.” Religious Education, Vol. 41, 1946, pp. 291-294.

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly