logo

  • KOREAN
  • P-ISSN2671-8197
  • E-ISSN2733-936X
  • KCI

Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

The Modern Natural Beauty and Community Spirit in the Early Poems of Seok‒jeong Shin

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2013, v.36 no.4, pp.174-201
https://doi.org/10.25024/ksq.36.4.201312.174
Kim, Ok-sung
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study examines the modern meaning of nature, the encounter of nature and reality, and community spirit in the poems of Seok‑jeong Shin, focusing on the image of the ‘earth’ — the core image representing modern natural beauty and awareness of reality — in his early works. His early poems are significant in that they generate modern natural beauty which is distinguished from the prior era. Modern natural beauty is embodied as hybrid natural images and expressed as the image of the ‘earth’ by scientific world views and romantic imagination. The ‘earth’ signifies nation, mankind, and nature. The modern and paradisial natural beauty in his poems is a mirror to reflect history and pain in the present. Through idealistic images of nature, the poetic subject reveals a will to promote history and reality, pursuing a better community. The paradisial nature in his poems is an unreachable fantasy, but it offers a model to criticize agonizing reality. Nature and reality are adjacent to each other. Shin stayed marginal most of the time under the Japanese rule, but he embodied the image of the ‘earth’, extending the 1930s literary field. His nature, condensed in the image of the ‘earth’, is distinct from that of the 1920s So‑wol Kim or Cheongrok school.

keywords
Shin, Seok‒jeong, nature, reality, earth, perspective, hybridity, paradise, fantasy, romantic idealism, ideal, community, 신석정, 자연, 현실, 지구, 원근법, 혼종, 파라다이스, 환영, 낭만적 이상주의, 이상, 공동체


Reference

1

김기림, 『김기림 전집』. 심설당, 1988.

2

신석정, 『촛불』. 인문사, 1939.

3

신석정, 『슬픈 목가』. 낭주문화사, 1947.

4

신석정전집 간행위원회, 『신석정전집』. 국학자료원, 2009.

5

정지용, 『정지용 시집』. 시문학사, 1935.

6

강희안, 「신석정 후기시의 시간 의식과 현실 인식」. 『비평문학』 40, 한국비평문학회, 2011.

7

김동리, 「청산과의 거리‒김소월론」. 『문학과 인간』, 민음사, 1997.

8

김영식 외, 『과학사』. 전파과학사, 1995.

9

김옥성, 『한국 현대시와 종교 생태학』. 박문사, 2012.

10

김옥성, 「모윤숙 시의 종말론적 사유와 자연 지향성」. 『어문학』 120, 한국어문학회, 2013.

11

김유동, 『아도르노 사상 ‒고통의 인식과 화해』. 문예출판사, 1993.

12

박두진, 「신석정의 시」. 『현대문학』, 1968. 1.

13

박태건, 「신석정 문학의 탈식민성 연구」. 원광대학교 박사학위논문, 2008.

14

오택근, 「신석정의 전반기 작품에 나타난 밤의 의미」. 『시문학』 통권 116·117, 1981.

15

오택근, 「신석정의 저항의식」. 『생수』 5, 대한신학교, 1987.

16

오하근, 「신석정론」, 『전북현대문학·상』. 신아출판사, 2010.

17

이남호, 「한국 현대문학에 나타난 자연의 모습」. 『현대 한국문학 100년』, 민음사, 1999.

18

이종하, 『아도르노 ‒고통의 해석학』. 살림, 2012.

19

전봉관, 「1930년대 한국시의 아방가르드와 데카당스 ‒김기림 「기상도」의 현재적 의미를 중심으로」. 『한국시학연구』 20, 한국시학회, 2007.

20

정태용, 「신석정론」. 『현대문학』, 1967. 3.

21

조영복, 「김기림의 언론활동과 초기 글들의 성격」. 『한국시학연구』 11, 한국시학회, 2004.

22

주은우, 『시각과 현대성』. 한나래, 2005.

23

최명표, 「신석정 시의 수사적 책략」. 『국어문학』 47, 국어문학회, 2009.

24

Adorno, T. W., 홍승용 역, 『미학이론』. 문학과지성사, 1995.

25

Bhabha, Homi K., 나병철 역, 『문화의 위치』. 소명출판, 2003.

26

Harris, Richard, 손덕수 역, 『파라다이스』. 중명, 1999.

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly