logo

  • ENGLISH
  • P-ISSN2671-8197
  • E-ISSN2733-936X
  • KCI

논문 상세

Home > 논문 상세
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

근대 역사화의 탄생과 신라의 시각화: 김유신은 어떻게 민족기록화의 주인공이 되었는가

The Emergence of Historical Paintings and the Visualization of Silla

한국학 / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2024, v.47 no.4, pp.153-201
https://doi.org/10.25024/ksq.47.4.202412.153
김예진 (국립현대미술관)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

1922년 제1회 조선미술전람회에 이도영(李道榮, 1884~1933)이 출품한 <석굴수서(石窟受書)>는 신라의 삼국통일을 주제로 한 최초의 역사화이다. 1920년대 이후 고분 발굴을 통해 금제 유물이 잇달아 출토되면서 ‘찬란한 고대 왕조’ 신라가 재발견되고, 일제의 역사 연구에서 신라는 조선사의 정통을 완성한 왕조로자리 잡았다. 일제강점기에 구축된 고대사 인식은 해방 후에도 크게 변화하지않았다. 남북한의 대립이 격화된 상황 속에서, 이승만 정부는 상무정신과 애국심의 모범으로 신라의 화랑정신을 주목했다. 한국전쟁기 경주는 외화 유치를 위한 관광지로 조성되었고, 많은 미술가가 민족문화의 원형이 보존된 경주에서 예술적 영감을 구했다. 1967년 시작된 민족기록화 사업을 통해 대표적인 역사적 위업과 구국 영웅이 선별되었다. 1972년 7ㆍ4남북공동성명 이후 남북통일이 시대적 과제로 부상함에 따라, 박정희 정부는 신라의 삼국통일을 한국사의 위대한 역사적 위업으로 재조명했고 김유신은 삼국통일을 이끈 주역으로서 민족기록화의 주인공으로재현되었다. 박정희의 지시로 1977년 완공된 통일전은 삼국통일의 주역을 선양(宣揚)하는 현장이 되었고, 삼국통일을 주제로 한 기록화는 국민교육용 교재로 기능했다.

keywords
김유신, 민족기록화, 역사화, 통일전, 오승우, 이도영, Kim Yusin, Korean heritage painting, historical painting, Tongiljeon, Oh Seungwoo, Yi Doyoung

Abstract

Yi Do-young’s Seokgulsuseo, which was exhibited at the First Joseon Art Exhibition in 1922, was the first historical painting to depict the unification of the Three Kingdoms of Silla. In the 1920s, spurred on by the discovery of golden artifacts in tomb excavations, renewed interest in Silla as a “glorious ancient dynasty” emerged. At the same time, Japanese historical scholarship portrayed Silla as the dynasty that completed the historical orthodoxy of Joseon. The perception of Silla’s ancient history, which was established during the Japanese occupation, persisted with minimal change after liberation. Amid escalating tensions between North and South Korea, Syngman Rhee’s government invoked Silla’s “Hwarang spirit” to promote ideals of patriotism and martialism. During the Korean War, Gyeongju was promoted as a tourist destination to earn foreign exchange, while many artists found inspiration in the preserved archetypes of national culture. Initiated in 1967, the National Documentary Painting Project, aimed to depict representative historical achievements and national heroes. The reunification of the two Koreas emerged as a central issue following the July 4, 1972, North-South Joint Statement. Consequently, the Park Chung-hee government portrayed the unification of the Three Kingdoms of Silla as a seminal event in Korean history, with Kim Yoosin as the hero who led the unification. With the completion of Tongiljeon in 1977, under President Park Chung-hee’s leadership, a historical site was created to commemorate the protagonists of unification, and documentary paintings served as educational tools for the formation of national identity.

keywords
김유신, 민족기록화, 역사화, 통일전, 오승우, 이도영, Kim Yusin, Korean heritage painting, historical painting, Tongiljeon, Oh Seungwoo, Yi Doyoung


상단으로 이동

한국학