- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
1920년대 초에 ‘취학난’이 일어나자 조선총독부는 보통학교 입학연령 제한 정책을 실시했다. 그 결과 1910년대 보통학교 취학자의 주류였던 부유한 가정의 나이가 많은 아동이 배제되어 큰 혼란이 발생했다. 이에 조선총독부는 각지의 보통학교에 속수학교를 부설했다. 이것은 2년 만에 보통학교 4학년까지 배우는 분량의 내용을 학생에게 주입하고 성적 우수자를 보통학교 5학년에 편입시킨 후 폐지되었다. 그러나 이것만으로는 모든 연령 초과 아동을 흡수하지 못했기 때문에 조선 각지의 군 중심지에 군 단위 유지가 사설학술강습회를 설립했다. 여기서는 중등학교 입학시험을 위한 學力 양성을 목적으로 하여 3~4년간에 보통학교 6학년까지 배우는 분량의 내용이 교수되었다. 속수학교 취학 목적이 보통학교 學歷의변칙적 취득이었다고 하면, 사설학술강습회 취학 목적은 보통학교를 우회하기위한 學力의 습득이었다.
In the early 1920s, the Government-General of Korea imposed an age restriction policy for admission to common schools. Consequently, older children from wealthy families were excluded, leading to significant disruption. The GovernmentGeneral of Korea established short-term schools attached to common schools. These schools delivered the curriculum up to the 4th grade over the course of two years, transferred high-achieving students into the 5th grade of common school. However, as these measures still could not absorb all overage children, local elites established private academic institutes. These institutes aimed to cultivate academic ability in preparation for secondary school entrance examinations. If the objective of attending the attached short-term schools was the irregular acquisition of a common school educational background, then the objective of attending the private academic institutes was the acquisition of academic ability as a means of bypassing the common school system.