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  • P-ISSN2671-8197
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광주 원각사 목조여래좌상 복장을 통해 본 17세기 호남 지역 재건 불사의 한 측면

Buddhist Reconstruction Projects in Seventeenth-Century Honam Seen through the Bokjang of the Wooden Seated Buddha at Wongaksa Temple, Gwangju

한국학 / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2025, v.48 no.4, pp.551-592
이승혜 (동아대학교)
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초록

조선 후기인 17세기에는 임진왜란과 정유재란 때 파괴된 불교 사찰이 재건됨에 따라 많은 불상이 조성되었으며, 이 불상들을 예경 대상으로 탈바꿈하는 복장(腹藏) 의례가 어느 때보다 활발하게 거행되었다. 복장은 고려시대 이래 발전한 조상(造像) 의례와 그 결과 불상 안에 안치된 물목(物目)을 종합적으로 지칭하는 말이다. 이 논문은 지난 2024년 8월 조사된 광주 원각사(圓覺寺) 목조여래좌상 주요 복장물의 검토를 통해 17세기 전반 호남 지역 재건 불사의 실상에 다가가려는 시도이다. 이 불상은 복장에서 발견된 <조상발원문(造像發願文)>을 통해 1646년에 서석산 증각암(證覺庵)에서 해심(海深) 등에 의해 조성되었음이 밝혀졌다. 이 글에서는 먼저 복장 물목의 구성과 안립 방법을 고려시대 전통과 1575년에 담양용천사(龍泉寺)에서 간행된 『조상경(造像經)』과 상호 대조하여 검토했다. 특히 후령통의 포장, 복장공의 충전, 복장공의 내벽 마감에 사용된 인본 진언을 보협인다라니와 법사리(法舍利) 신앙의 맥락에서 분석했다. 또한, <조상발원문>의 다각적인 고찰을 통해 증각암 불상 조성의 중심에 17세기 호남 지역의 재건 불사를 주도했던 각성(覺性)과 태능(太能)이 있었음을 밝혔다. 또한, <조상발원문>과 17세기호남 지역에서 개판된 불서의 간행 기록을 대조하여 당승(唐僧)의 활동에 대해 진일보한 분석을 시도했다. 이를 통해, 17세기 호남 지역 불교계의 활동과 재건 불사의 한 측면을 밝혔다는 데 이 논문의 의의가 있다.

keywords
복장, 『조상경』, 다라니, 벽암각성, 당승, bokjang, Sūtras on the Production of Buddhist Images, dhāraṇī, Byeokam Gakseong, Chinese monks

Abstract

The seventeenth century witnessed the rebuilding of numerous Buddhist monasteries and temples that were destroyed during the Japanese invasion of Korea (1592~1597). The reconstruction of monastic complexes led to the active production of Buddhist images and, in turn, the bokjang (consecration) ritual for these newly created images. The bokjang (lit. “abdominal cache”) refers both to the ritual intended to imbue Buddhist images with sacredness and to the deposits enshrined inside their inner recesses during that ritual. Consequently, the majority of the extant bokjang deposits date back to the seventeenth century, during the late Joseon dynasty. This study examines the bokjang deposit of the wooden seated Buddha at Wongaksa Temple in Gwangju. Found in mint condition and investigated in August 2024, the deposit new light on the reconstruction of Buddhist monasteries and the production of Buddhist images in the Honam region around the mid-seventeenth century. The dedicatory inscription reveals that the statue was produced in 1646 at the Jeunggakam Hermitage on Mt. Seoseok by monk-sculptor Haesim and others. First, this study examines a distinctive formal feature of the main consecration container, known as huryeong tong (lit. “throat-bell container”), which is wrapped in yellow cloth, in light of the prescriptions outlined in the Yongcheonsa edition of the Josang gyeong (Sūtras on the Production of Buddhist Images), published in 1575. It also situates various uses of dhāraṇī prints inside the inner recesses of the Wongaksa statue in the context of the Precious Casket Seal Dhāraṇī cult and dharma relics. Second, this study provides an in-depth analysis of the dedicatory inscription, identifying the monks Gakseong and Taeneung as the key organizers of the entire project. A comparative analysis of this inscription with the colophons of Buddhist texts published in the seventeenth-century Honam region enables a deeper understanding of the activities of local monks. By doing so, it sheds new light on the presence of Han Chinese monks in the region, who most likely hailed from Ming China during the Japanese invasion of Korea or the Ming-Qing transition on the Chinese continent. Through these findings, this study elucidates the dynamic nature of Buddhist reconstruction projects and the ritual culture of the Honam region during the seventeenth century, thereby contributing to a more nuanced understanding of late Joseon Buddhist practices and regional religious history.

keywords
복장, 『조상경』, 다라니, 벽암각성, 당승, bokjang, Sūtras on the Production of Buddhist Images, dhāraṇī, Byeokam Gakseong, Chinese monks


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