- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
이 연구에서는 16세기 말에 아퀴나스의 영혼론이 조선에 소개된 이후, 1790년대에 영남 남인들이 이에 어떻게 대응하며 유교 귀신론을 재정립했는지를 규명한다. 1780~1990년대 천주교의 확산과 진산 사건을 계기로 영남 남인들은 천주교의 영혼론과 제사 금지령을 유교 문명에 대한 위협으로 인식했다. 이들은 근기남인과의 연루 가능성에 불안감을 느끼며 척사 담론을 강화했고, 남한조와 정종로는 안정복의 「천학혹문」을 비판적으로 계승하며 이전과는 다른 귀신론을 발전시켰다. 안정복은 유교의 귀신론을 정통으로 인정하면서도 그 내적 모순을 지적하며 판단을 유보한 균형적 입장을 취했다. 그러나 남한조는 그가 척사에 불철저한 태도를 취했다고 보았고, 리기론의 해석 틀 안에서 조상 귀신의 귀환과 제사의 정당성을 새롭게 해명했다. 정종로는 남한조의 논리를 비판적으로 수용하면서, 천지에흩어진 죽은 자의 기는 산 자와 더 이상 감응하지 않고 대신 리의 작용을 통해 그마음 안에서 추모의 감각이 발생한다고 보았다. 그리고 그는 조상의 공덕과 리의작용이 제사의 시공간적 감응 범위를 규정한다고 주장하여 유교 제례의 형이상학적 근거를 한층 정교화했다. 이러한 논의는 외래 사상에 대한 단순한 배척이 아니라, 전통 사상의 논리적 빈틈을 보완하여 자생적 사상을 심화하려는 이론적 노력으로 평가된다. 결국 영남남인들의 영혼론 비판은 천주교와의 사상적 충돌 속에서 유교 귀신론을 정교하게 재구성한 결과로 이어졌다고 할 수 있다.
This study examines how Yeongnam Namin scholars in late eighteenth-century Joseon reinterpreted Confucian theories of spirits in response to the introduction of the Thomistic theory of the soul in the late sixteenth century. In the 1780s and 1790s, during the rapid spread of Catholicism and the Jinshan Incident of 1791, these scholars viewed Catholic doctrines on the soul and the prohibition of ancestral rites as threats to Confucian civilization. Concerned about being linked to the pro-Western Namin faction, they strengthened the Cheoksa (anti-Western) discourse. In this context, Nam Han-jo and Jeong Jong-ro critically responded to An Jeong-bok’s “Cheonhak hokmun” and developed new theories of gwisin (spirits) that extended beyond his framework. An Jeong-bok accepted the orthodox Confucian concept of gwisin but maintained a balanced position by highlighting its internal contradictions and withholding a definitive judgment. Nam Han-jo, in contrast, criticized An for not rejecting heterodox doctrines strongly enough and reinterpreted the relationship between ancestral spirits and their descendants using li–gi (principle–vital force) theory. Jeong Jong-ro, building on Nam’s ideas, argued that the dispersed gi of the dead could no longer respond directly to the living; instead, the function of li created a sense of remembrance in the minds of the living. He argued that ancestral merit and the operation of li defined the temporal and spatial limits of ritual efficacy, refining the metaphysical basis of Confucian ritual theory. These discussions were not simple rejections of foreign ideas but theoretical efforts to address logical gaps in traditional thought and strengthen the independence of indigenous philosophy. Ultimately, the Yeongnam Namin’s critique of the Catholic theory of the soul led to a detailed reconstruction of Confucian Gwisin theory during the ideological confrontation with Western thought.