바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

정보화 시대에 ‘책읽는 학교’ 만들기의 방안

The Promotion of Reading Books at the Public School in the Age of Information Technology

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2002, v.33 no.3, pp.281-310
송정숙 (부산대학교)

초록

이 논문에서는 지식정보사회에 대처할 창의적인 인재를 육성하기 위해서는 교실에 컴퓨터를 들이고 인터넷을 연결하는 교육정보화사업보다 책읽는 학교를 만드는 것이 더 중요함을 지적하였다. 책읽기를 기본으로 하지 않는 TV시청과 인터넷 사용은 창의성 개발과 건전한 인격형성에 오히려 해가 되기 때문이다. 창의적인 인재는 책과 책읽기에 의해 육성될 수 있으므로 책읽는 학교를 만들기 위해서는 사서교사를 확보하고, 장서를 확충하여 학교도서관을 활성화하는 것이 우선임을 실례를 들어 증명하였다. 다음으로 학교에서는 책 읽어주기 운동, 아침10분 독서운동, 책의 바다에 빠뜨리기 운동 등 책읽기 장려운동을 전개하여 학생들이 책읽는 습관을 형성하도록 하며, 책의 종류와 책읽는 목적에 알맞은 책읽기 지도를 병행할 것을 제시하였다.

keywords
책, 책읽기, 독서, TV 시청, 인터넷, 독서지도, 책읽는 학교, 학교도서관, 사서교사

Abstract

The aim of this paper is to explore the promotion of reading books at the public school. The promotion of reading books at the school is more important and useful for students than the Educational Information Project, which is setting computers and the Internet at the public school. Because watching TV and navigating the internet without reading books is not good for students to exercise creativity and sound personality. To promote reading books at the school, at first schools need to hire librarian-teachers, and build collection at school libraries as explained. And then schools need to conduct campaigns for promoting reading books, such as reading boots for students, reading books for 10 minutes every morning, and book flood program. In addition, the lesson on reading instruction will be helpful.

keywords
책, 책읽기, 독서, TV 시청, 인터넷, 독서지도, 책읽는 학교, 학교도서관, 사서교사

한국도서관·정보학회지