바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

토픽모델링 기반 대학도서관 연구동향 분석과 대학도서관 평가지표 비교 연구

A Study on the Analysis of Research Trends in University Libraries Using Topic Modeling and the Comparison of Evaluation Indicators

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2025, v.56 no.2, pp.197-221
https://doi.org/10.16981/kliss.56.2.202506.197
노경국(Kyoung-Kuk Noh) (수원여자대학교)
김혜진(Hea-Jin Kim) (공주대학교)

초록

연구의 목적은 대학도서관 평가지표와 대학도서관 연구 토픽을 비교․분석함으로써, 평가지표와 관련된 연구 동향을 파악하고 향후 지표 개선 방향을 도출하는 데 있다. 이를 위해 대학도서관 관련 논문을 대상으로 토픽모델링을 수행하고, 그 결과를 기존의 대학도서관 평가지표와 비교․분석하였으며, 이를 통해 평가지표가 실제 연구에서 어떻게 다루어지고 있는지를 살펴보았다. 연구를 수행하기 위하여 2001년부터 2024년까지 문헌정보학 분야 주요 4대 학술지에 게재된 대학도서관 관련 논문 626편을 수집하고, LDA 토픽모델링 기법을 활용하여 주요 토픽을 도출하였다. 그 결과, 서비스, 사서, 전자정보, 정보활용교육, 평가기준, 기술도입 등 17개의 주요 토픽이 추출되었으며, 이들 중 14개는 대학도서관 평가지표와 매칭되었으나 토픽모델링을 통해 도출된 ‘데이터’ 및 ‘기술도입’ 등 두 개의 토픽은 매칭되지 않았다. 또한 대학도서관 평가지표의 교육, 예산, 특성화, 도서관 위상 등은 매칭되는 토픽이 없는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 향후 지표 개선과 대학도서관 관련 연구방향에 대한 시사점을 제시하였다

keywords
대학도서관, 대학도서관 평가, 연구동향, 평가지표, 토픽모델링

Abstract

This study aimed to analyze the evaluation indicators and research topics related to university libraries and suggested directions for improving the current evaluation framework. To achieve this, the study compared the results of topic modeling on university library-related research articles with existing evaluation indicators, and examined how these indicators were reflected in actual academic discourse. A total of 626 articles published between 2001 and 2024 in four major journals in the field of library and information science were collected, and the Latent Dirichlet Allocation (LDA) topic modeling technique was applied to extract key topics. As a result, 17 major topics were identified, including services, librarians, electronic resources, information literacy education, evaluation standards, and technology adoption. Of these, 14 topics aligned with the current evaluation indicators, while two topics—“data” and “technology adoption”—did not correspond to any existing indicators. Conversely, certain evaluation indicators such as education, budget, specialization, and library status had no corresponding research topics. These findings offered meaningful implications for the improvement of evaluation indicators and suggested future research directions in the field of university libraries

keywords
University Library, University Library Evaluation, Research Trends, Evaluation Indicators, Topic Modeling
투고일Received
2025-05-21
게재확정일Accepted
2025-06-11
출판일Published
2025-06-30

한국도서관·정보학회지