본 연구는 지식정보격차 해소 활동을 위한 공공도서관과 작은도서관 담당자들의 지원 및 연계 경험을 조사하고, 연계 시 기대되는 이점, 활동 가능 영역, 해결과제에 대한 인식을 파악하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 D시의 공공도서관 사서, 작은도서관 운영자, 정책 담당자 총 12명을 대상으로 반구조화 면담을 진행하였다. 면담 결과, 참여자들은 작은도서관의 우수한 접근성과 효율적인 인원 모집을 연계의 주요 이점으로 언급했으며, 고령자, 저소득층 아동, 장애인을 위한 서비스의 일정 부분 가능성을 확인하였다. 이러한 면담 결과를 바탕으로 다음과 같은 여섯 가지 발전 방향을 도출하였다: (1) 개별 도서관 서비스 활성화, (2) 소외계층 특성에 맞는 특성화 전략 마련, (3) 공공도서관의 지원 체계 정비 및 가이드라인 구축, (4) 작은도서관의 공공성 인식 개선 및 운영자 역량 강화 교육 활성화, (5) 작은도서관의 전문 인력 및 예산 확보를 통한 자립, (6) 통합 온라인 서비스 환경 마련이다. 본 연구의 결과는 지식정보격차 해소 활동을 위한 공공도서관과 작은도서관의 지원 및 연계 정책 수립에 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.
This study aims to investigate the support and collaboration experiences of public library and small library staff involved in activities to bridge the knowledge and information divide, and to understand their perceptions of the expected benefits, feasible areas of activity, and challenges to be addressed when collaborating. To this end, semi-structured interviews were conducted with a total of 12 participants: public librarians, small library operators, and policy officials in City D. Interview results revealed that participants cited small libraries’ superior accessibility and efficient staffing as key benefits of collaboration. They also identified potential for services targeting the elderly, low-income children, and persons with disabilities. Based on these findings, six development directions were derived:(1)Activating individual library services, (2) Developing specialized strategies tailored to the characteristics of marginalized groups, (3) Establishing a support system and guidelines for public libraries, (4) Improving recognition of small libraries’ public nature and enhancing operator capacity-building education, (5) Achieving self-sufficiency for small libraries through securing professional staff and budgets, (6) Creating an integrated online service environment. The findings of this study can serve as foundational data for establishing support and linkage policies between public libraries and small libraries aimed at bridging the knowledge and information divide.
