본 연구는 공공도서관이 청소년의 다양한 정보요구를 효과적으로 지원하기 위해 어떠한 역할을 할 수 있는지를 알아보고자, 청소년의 정보요구와 정보이용행태, 도서관 이용 경험을 분석하였다. 이를 위한 데이터는 청소년을 대상으로 하는 설문조사와 포커스그룹인터뷰를 통해 수집되었다. 연구 결과, 청소년은 학업, 진학 및 진로, 여가, 대인관계 등 다양한 정보요구를 가지고 있었으며, 정보탐색 시 주로 동영상 플랫폼이나 개인 네트워크에 의존하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 도서관 자료에 대한 신뢰도는 일반적으로 높았지만, 실제 탐색 과정에서의 접근성과 효율성에 대한 제한이 크게 보고되었다. 특히, 도서관의 분류시스템, 서가 배열, 검색어 구성 등에서 어려움을 경험하고 있었다. 이는 청소년의 정보요구에 보다 정교하게 대응하기 위한 정보서비스의 개선이 필요함을 시사하는 것으로, 본 연구에서는 이러한 결과를 바탕으로 공공도서관이 청소년의 정보요구와 정보이용행태의 특성에 기반한 정보서비스를 설계하고 제공하기 위한 방안을 제안하였다.
This study explores how public libraries can more effectively support adolescents’ diverse information needs by analyzing their information seeking behavior and library usage experiences. Data were collected through surveys and focus group interviews involving adolescents. The findings indicate that adolescents have a wide range of information needs—including academic work, career planning, leisure, and interpersonal relationships—and tend to rely heavily on video platforms and personal networks to search for information. Although trust in library materials was generally high, adolescents reported significant limitations in accessibility and efficiency during the actual search process. In particular, they experienced difficulties with the library’s classification systems, shelf arrangements, and search keyword formulation. These findings highlight the need for enhanced information services that more precisely address adolescents’ specific needs. Based on these results, this study proposes strategies for designing and delivering public library services that are better aligned with the distinctive characteristics of adolescents’ information needs and information seeking behavior.
