본 연구는 대학생의 메타리터러시 역량을 실질적으로 진단하고, 그 결과를 토대로 교육 방안을 제시하는 동시에 메타리터러시 역량 체계를 검증하였다. 연구 결과, 국내 대학생들은 전반적으로 보통 이상의 메타리터러시 수준(평균 5.36점)을 지닌 것으로 확인되었으며, 핵심역량 중에서는 협력적 참여, 윤리적 활용, 체계적 정보관리가 상대적으로 높은 수준을 보인 반면, 자기주도적 탐구, 비판적 평가, 창의적 생산은 낮은 수준을 보였다. 또한 학년이 높아질수록 역량이 점진적으로 향상되는 누적적 발달 패턴이 나타났으며, 성별과 전공계열, 소속대학의 지역에 따른 유의미한 차이도 확인되었다. 따라서 향후 교육에서는 지식과 기능을 강화하는 내용을 포함함과 동시에 자기주도적 탐구, 비판적 평가, 창의적 생산 역량을 확장할 수 있는 혁신적 교수․학습 방법의 도입이 필요하다. 또한 성별 및 전공계열 등 개인차를 반영한 맞춤형 프로그램을 설계하고, 저학년을 위한 기초 역량 강화와 고학년을 위한 심화 교육을 연계적으로 운영할 필요가 있다. 본 연구는 국내 대학생을 대상으로 메타리터러시 역량을 실증적으로 진단하고 그 체계를 검증하였다는 점에서 학문적 의의를 지니며, 향후 대학 교육 및 도서관의 리터러시 교육 개선에 실질적으로 기여할 수 있을 것이다.
This study empirically assessed the metaliteracy competence of college students, proposed educational strategies based on the results, and validated the metaliteracy framework. The findings revealed that Korean college students generally demonstrated above-average levels of metaliteracy (mean score =5.36). Among the core competences, collaborative engagement, ethical use, and systematic information management were relatively strong, whereas self-directed inquiry, critical evaluation, and creative production were comparatively weaker. A cumulative developmental pattern was observed, showing that competence improved progressively with academic year, and significant differences were identified by gender, academic discipline, and regional location of universities. Therefore, future education should not only include the reinforcement of knowledge and skills but also adopt innovative teaching and learning strategies that can deepen and expand competencies in self-directed inquiry, critical evaluation, and creative production. Furthermore, it is necessary to design customized programs that take into account individual differences such as gender and academic discipline, and to implement a linked approach that strengthens basic competencies for lower-year students while providing advanced instruction for upper-year students. This study holds academic significance in that it empirically assessed the metaliteracy competencies of Korean college students and validated the corresponding framework, and it is expected to make a substantive contribution to the improvement of literacy education in universities and academic libraries.
