바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

정보 분류 능력 향상을 위한 디지털 게임 제안 연구 - 도서관 분류 체계를 활용하여

A Study on Digital Game Proposal for Improving Information Classification Capability: Using the Library Classification

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2025, v.56 no.3, pp.43-64
https://doi.org/10.16981/kliss.56.3.202509.43
백재은(Jae Eun Baek) (덕성여자대학교)
김영호(Young ho Kim) (덕성여자대학교)

초록

도서관에서 정보자원의 목록과 분류는 이용자의 편의와 관리자의 편리를 위해 적용되며, 분류는 도서관 이용자가 원하는 소장자료에 정확하고 유사 정보자원에 빠르게 접근할 수 있도록 지원하는 수단이다. 이들은 도서관, 정보 학술기관에서 정보 검색, 이용, 소재 위치 파악 등 정보처리 능력에 중요하고 필요한 기초 지식으로, 정보 이용자가 원하는 정보 요구를 충족시키고 올바른 정보를 수집하기 위해서는 정보 조직 체계에 대한 이해와 개념 정립이 필요하다. 현재, 정보 조직 및 분류(체계) 관련 교육은 여러 기관에서 제공하고 있으나 아직 본격화되지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 도서관 이용자의 정보자원 조직 및 활용 능력 향상, 분류체계 교육의 활성화를 위한 하나의 방안으로, 도서관의 정보자원과 분류체계 KDC를 활용하여 재미와 흥미를 높이며 학습할 수 있는 디지털 게임 ‘Classify Game’을 개발하였다. 그리고 정보 분류(체계), 분류 관련 게임에 대한 의견을 살펴보기 위해 대학생 155명을 대상으로 게임 전 인식 조사와 게임 후 평가 의견 조사를 진행하였다.

keywords
게이미피케이션, 디지털 게임, 분류 체계, 정보 교육, 정보 분류, 정보 조직, 정보처리 능력, 한국 십진분류법

Abstract

The information-classification(rule) of library is applied for the convenience of library user and manager, and it is a means of supporting library user to access accurately similar information resources or quickly to the desired information resource. The library information classification (rule) is an important and necessary basic knowledge for improving information processing abilities, such as searching, using, and locating information in libraries and academic institutions, thus, library user in order to meet the information needs and collect the correct information, it is necessary to understand the information organization system and establish a basic concept. Education related to these is provided by several institutions such as schools and libraries et all., but it has not yet been activated. Therefore, in this study, as a way to improve library users’ ability to organize and classify information resources and to revitalize classification education, we developed a digital game ‘Classify Game’ by using classification rule(KDC) and gamification. In addition, in order to examine viewpoint of game user to information-classification(rule) and classification-related games, a pre-game perception survey and a post-game opinion survey were conducted.

keywords
Classification Rule, Digital Games, Gamification, Information-classification, Information Education, KDC, Korean Decimal Classification, Library, Library User Service
투고일Received
2025-08-25
게재확정일Accepted
2025-09-04
출판일Published
2025-09-30

한국도서관·정보학회지