바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

학교도서관 맥락에서 디지털 리터러시 교육을 위한 사서교사의 교육 요구도 분석

Needs Analysis of the Professional Development of Teacher-librarians for Digital Literacy Education in the School Library Contexts

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2025, v.56 no.3, pp.263-290
https://doi.org/10.16981/kliss.56.3.202509.263
이가영(Gayoung Lee) (백석대학교)
차현진(Hyunjin Cha) (순천향대학교)

초록

학생들의 디지털 역량이 강조되면서, 학교도서관을 연계한 디지털 리터러시 교육에 대한 요구가 증대하고 있다. 본 연구에서는 이러한 관점에서 학교도서관 사서교사들의 교사 연수 프로그램을 개발하고 지원하기 위해 사서교사의 교육 요구도 분석을 수행하였다. 이를 위해 사서교사가 교육에 적용가능한 디지털 리터러시 교육 항목과 하위 성취 요소를 도출하고, 중요도와 수행도 분석을 위한 설문을 수행하였다. 설문은 총 3개의 영역에서 8개의 하위 요소와 18개의 성취 수행 요소로 구성하였고, 총 756명의 사서교사가 참여하였다. 설문 분석은 중요도와 실행도에 대한 t-검정과 Borich 요구도 산출 공식, 초점의 소재 모형을 활용하여 분석되었다. 결과에서는 디지털 정보․미디어의 비판적 활용, 디지털 도구 활용, 디지털 도구를 활용한 창작, 성찰 및 실천적 참여, 협업 및 적극적 상호작용을 위한 촉진자 역할 등에서 교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 이러한 교육 요구도 분석은 사서교사를 대상으로 학교도서관에서 디지털 리터러시 교육을 위한 교사 연수 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하였다는 점에서 시사점을 가진다

keywords
사서교사, 사서교사 연수 프로그램 개발, 학교도서관에서 디지털 리터러시 교육, Borich 요구도 산출, 초점의 소재 모형

Abstract

As students’ digital literacy is emphasized, the demand for digital literacy education linked to school libraries is increasing. This study aims to analyze the professional development needs of teacher-librarians in the school library contexts. To achieve the objective, we derived areas and sub-learning objectives for digital literacy education that teacher-librarians should teach, and the questionnaire consisted of eight sub-areas and 18 learning objectives in three areas. Then, a survey was conducted, and a total of 756 teacher-librarians participated. The survey analysis was conducted using the t-test for importance and performance, the Borich needs calculation formula, and the Locus for Focus model. The results showed that there was a high demand for education in areas such as critical use of digital information and media, use of digital tools, creation using digital tools, reflection and practical participation, and the role of a facilitator for collaboration and active interaction. This professional development needs analysis has implications in that it provides basic data for developing teacher training programs for digital literacy education in school library contexts targeting teacher-librarians.

keywords
Teacher-librarians, Professional Development for Teacher-librarians, Digital Literacy Education in School Library Context, Borich Needs Assessment, Locus for Focus Model
투고일Received
2025-08-16
게재확정일Accepted
2025-09-15
출판일Published
2025-09-30

한국도서관·정보학회지