바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

일반학급과 예술중점학급 학생의 정보 요구 분석을 통한 학교도서관 서비스 방안 연구

A Study on School Library Service Strategies Based on the Analysis of Information Needs of General and Arts-Focused Class Students

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2025, v.56 no.3, pp.291-315
https://doi.org/10.16981/kliss.56.3.202509.291
이민지(Minji Lee) (연세대학교 석사과정)
김성언(Sung Un Kim) (연세대학교)

초록

본 연구는 일반학급과 예술중점학급이 공존하는 예술중점학교에서 두 학급 학생들의 정보 요구를 분석하고, 이를 바탕으로 학교도서관 서비스 개선 방안을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 Y고등학교 전교생 380명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 268명의 응답을 수집하였다. 수집된 자료는 기술통계, 카이제곱 검정, 독립표본 t-검정을 활용해 빈도와 두 집단 간 차이를 분석하였고, 주관식 문항 응답은 범주화해 내용 분석을 수행하였다. 연구 결과, 일반학급 학생들은 도서관 이용 경험이 활발하고 서비스에 높은 만족도를 보인 반면, 예술중점학급 학생들은 이용 경험이 적고 지역 공공도서관 및 예술 특화 도서관 연계 자료 제공, 큐레이션 공간 마련 등 맞춤형 서비스가 필요한 것으로 나타났다. 이는 예술중점학급 학생들의 특수한 정보 요구를 반영한 학교도서관 서비스 개발 필요성을 시사한다. 본 연구 결과는 학교 교육과정과 학습 유형을 고려한 학교도서관 서비스 전략 수립의 기초 자료로 활용될 수 있으며, 맞춤형 도서관 서비스 개발을 위한 방향 제시에 기여할 수 있다.

keywords
학교도서관, 정보 요구, 예술중점학교, 맞춤형 서비스

Abstract

This study analyzes the information needs of students in general and arts-focused classes at an arts-specialized high school and proposes improvements for school library services. A survey was conducted with all 380 students at Y High School, yielding 268 valid responses. The data were analyzed using descriptive statistics, Chi-square tests, and independent samples t-tests to examine library usage patterns and group differences. Content analysis was performed on responses to open-ended questions. Results show that general class students use the library more actively and report higher satisfaction with its services. In contrast, arts-focused students demonstrate lower usage and express a need for tailored services such as access to arts-specific resources, collaboration with local public and arts libraries, and curated spaces. These findings highlight the need to develop customized library services that address the unique information needs of arts-focused students. This study provides foundational data for developing library services aligned with educational goals and curricula, and offers directions for designing customized library services.

keywords
School Library, Information Needs, Arts-specialized School, Differentiated Services
투고일Received
2025-08-25
게재확정일Accepted
2025-09-19
출판일Published
2025-09-30

한국도서관·정보학회지