본 연구는 일반학급과 예술중점학급이 공존하는 예술중점학교에서 두 학급 학생들의 정보 요구를 분석하고, 이를 바탕으로 학교도서관 서비스 개선 방안을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 Y고등학교 전교생 380명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 268명의 응답을 수집하였다. 수집된 자료는 기술통계, 카이제곱 검정, 독립표본 t-검정을 활용해 빈도와 두 집단 간 차이를 분석하였고, 주관식 문항 응답은 범주화해 내용 분석을 수행하였다. 연구 결과, 일반학급 학생들은 도서관 이용 경험이 활발하고 서비스에 높은 만족도를 보인 반면, 예술중점학급 학생들은 이용 경험이 적고 지역 공공도서관 및 예술 특화 도서관 연계 자료 제공, 큐레이션 공간 마련 등 맞춤형 서비스가 필요한 것으로 나타났다. 이는 예술중점학급 학생들의 특수한 정보 요구를 반영한 학교도서관 서비스 개발 필요성을 시사한다. 본 연구 결과는 학교 교육과정과 학습 유형을 고려한 학교도서관 서비스 전략 수립의 기초 자료로 활용될 수 있으며, 맞춤형 도서관 서비스 개발을 위한 방향 제시에 기여할 수 있다.
This study analyzes the information needs of students in general and arts-focused classes at an arts-specialized high school and proposes improvements for school library services. A survey was conducted with all 380 students at Y High School, yielding 268 valid responses. The data were analyzed using descriptive statistics, Chi-square tests, and independent samples t-tests to examine library usage patterns and group differences. Content analysis was performed on responses to open-ended questions. Results show that general class students use the library more actively and report higher satisfaction with its services. In contrast, arts-focused students demonstrate lower usage and express a need for tailored services such as access to arts-specific resources, collaboration with local public and arts libraries, and curated spaces. These findings highlight the need to develop customized library services that address the unique information needs of arts-focused students. This study provides foundational data for developing library services aligned with educational goals and curricula, and offers directions for designing customized library services.
