ISSN : 1229-070X
본 연구는 대학생을 대상으로 사회부과 완벽주의와 학업적 착수-완수지연의 관계를 알아보고, 사회부과 완벽주의와 학업적 착수-완수지연 사이에서 자기비난 방식의 하위 요인인 책망, 검열, 비교가 조절효과를 가지는지 검증하고자 수행하였다. 이를 위해 전국 네 개의 지역 대학생 327명을 대상으로 온라인을 통해 다차원적 완벽주의, 학업적 착수-완수지연, 자기비난 방식 척도를 활용하여 설문조사하였다. 수집한 자료는 SPSS 27.0을 이용해 상관분석을 실시하였고, PROCESS macro의 Model 1을 통해 조절효과를 검증하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 사회부과 완벽주의는 학업적 완수지연과 유의미한 상관이 있는 반면 학업적 착수지연과는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 둘째, 사회부과 완벽주의는 학업적 완수지연과 자기비난 방식의 하위요인(책망, 검열, 비교)들과의 관계에서 유의미한 정적 상관이 나타났다. 셋째, 사회부과 완벽주의와 학업적 완수지연의 관계에서 자기비난 방식의 하위요인인 검열, 비교의 조절효과는 유의한 것으로 나타났으나, 책망의 조절효과는 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 이는 사회부과 완벽주의 성향을 가진 개인이 검열과 비교를 많이 할수록 학업적 완수지연 행동을 보일 가능성이 높으므로 반복적으로 검열 및 비교하는 과정을 줄이는 개입이 학업적 지연행동을 완화하는데 유용할 수 있음을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 의의와 한계에 대해 논의하였다.
This study aimed to examine the relationship between socially prescribed perfectionism and academic procrastination in initiation and completion among college students, while also investigating how the sub-factors of self-criticism—blame, monitoring, and comparing—moderate this relationship. An online survey was conducted with 327 college students from four regions in South Korea. Data were analyzed using correlation analysis with SPSS 27.0, and the moderating effects were assessed using Model 1 of the PROCESS macro. The results are as follows: First, socially prescribed perfectionism was found to be positively correlated with academic completion procrastination but showed no significant correlation with academic initiation procrastination. Second, socially prescribed perfectionism exhibited a significant positive correlation with the self-criticism sub-factors—blame, monitoring, and comparing—as well as with academic completion procrastination. Third, the sub-factors of self-criticism—, specifically monitoring and comparing—, significantly moderated the relationship between socially prescribed perfectionism and academic completion procrastination. This finding suggests that individuals with high levels of socially prescribed perfectionism who engage in excessive monitoring and comparing are more likely to experience academic completion procrastination. Therefore, interventions aimed at reducing these behaviors may be beneficial in alleviating academic procrastination. The study also discusses its implications and limitations.