ISSN : 1229-070X
본 연구는 대학생의 불안정 성인애착과 SNS 중독경향성의 관계에서 자아분화와 소극적 스트레스 대처전략의 순차적 매개효과를 살펴보았다. 이를 위해 SNS를 사용하고 있는 전국에 소재한 4년제 대학교에 재·휴학 중인 대학생 387명을 대상으로 친밀관계경험 척도(ECR-R), SNS 중독경향성 척도, 자기분화 척도, 스트레스 대처전략 척도(K-CSI)를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 27.0과 SPSS PROCESS Macro ver. 4.2 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 변인 간의 상관관계를 분석한 결과, 대학생의 불안정 성인애착과 SNS 중독경향성, 자아분화, 소극적 스트레스 대처전략 간에는 각각 유의한 상관이 나타났다. 둘째, 대학생의 불안정 성인애착은 SNS 중독경향성에 직접적인 영향을 미칠 뿐 아니라 자아분화를 저하시켜 소극적 대처전략을 촉진함으로써 SNS 중독경향성을 증가시키는 순차적 매개효과가 규명되었다. 이러한 결과는 대학생의 SNS 중독경향성을 완화하기 위해서는 자신의 정서와 사고를 독립적으로 인식하는 자아분화 수준을 높이고, 스트레스 상황에서 능동적으로 해결하는 것이 중요함을 보여준다. 따라서 대학생을 대상으로 한 상담 및 교육적 개입에서 SNS 중독경향성을 완화시키기 위해 자기 인식과 정서 조절 능력을 증진시키는 프로그램이 효과적으로 활용될 수 있음을 시사한다.
This study explored the sequential mediating effects of self-differentiation and passive coping strategies on the relationship between insecure adult attachment and tendencies toward social networking site(SNS) addiction among university students. A survey was conducted with 387 students currently enrolled or on leave from four-year universities across South Korea who use SNS. Participants completed the Experiences in Close Relationships-Revised (ECR-R), the SNS Addiction Scale, the Self-Differentiation Scale, and the Stress Coping Inventory (K-CSI). The collected data were analyzed using SPSS 27.0 and the SPSS PROCESS Macro version. 4.2. The findings are summarized as follows. First, correlation analyses revealed significant relationships among insecure adult attachment, SNS addiction tendencies, self-differentiation, and passive coping strategies. Second, insecure adult attachment had not only directly influenced SNS addiction tendencies but also had an indirect effect through sequential mediation. Specifically lower self-differentiation led to increased passive coping strategies, which in turn heightened SNS addiction tendencies. These results underscore the importance of enhancing self-differentiation, enabling individuals to recognize their emotions and thoughts independently, and adaptive coping strategies in stressful situations to mitigate SNS addiction tendencies among university students. Therefore, the findings suggest that counseling and educational interventions focused on self-awareness and emotion regulation may effectively reduce SNS addiction tendencies in this population.