
open access
메뉴
ISSN : 1229-0688
본 연구는 성소수자를 대상으로 한 사회정의 옹호 진로 집단상담 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하기 위해 실시되었다. 이를 위해 프로그램 개발 모형의 절차에 따라서 기획, 설계, 내용 선정과 조직, 실시 및 평가 네 단계를 거쳤다. 프로그램은 진로 구성주의 이론을 바탕으로 성소수자의 긍정적 성소수자 정체성, 비판적 의식, 일 자유의지에 해당되는 진로적응준비와 진로적응성인 진로적응자원을 높이는 것을 목표로 삼았다. 프로그램 평가는 진로적응모형에 근거하여 사후가 사전에 비해 적응준비 및 적응자원이 향상되었는지 확인할 뿐만 아니라, 종단적으로 향상된 진로 자원이 1개월 후의 진로 반응 및 3개월 후의 적응결과로 이어지는지를 확인했다. 그 결과, 프로그램 사전 사후 변화에서 참여자들은 비판적 의식 외에 적응준비와 자원 변인이 모두 향상되었다. 또한, 사후에 향상된 진로적응자원은 1개월 후의 적응반응과 3개월 후의 적응결과로도 이어졌다. 본 연구는 성소수자 진로상담에 사회정의 옹호적 관점을 적용한 최초의 시도로, 진로 구성주의 이론을 확장하고, 성소수자 진로 발달에 중요한 영향을 미치는 사회적 맥락을 고려한 프로그램을 개발한 의의가 있다.
This study developed and evaluated a social justice advocacy career group counseling program for sexual and gender minorities (SGM). The program followed a structured model with four stages: planning, design, content organization, and implementation with evaluation. Based on career constructivist theory, the program aimed to enhance participants’ positive SGM identity, critical consciousness, work volition (as readiness factors), and career adaptability resources. Effectiveness was assessed using the Career Construction Model of Adaptation by examining pre- to post-test changes and whether increased adaptability resources predicted adapting responses after one month and adaptation outcomes after three months. Results showed significant improvements in readiness and resources, except for critical consciousness. Moreover, gains in adaptability resources at post-test predicted positive adapting responses and adaptation outcomes at follow-ups. This study is the first to apply a social justice lens in SGM career counseling, extending constructivist career theory and addressing social contexts affecting SGM career development.