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소비자들의 HMR(가정식대체식)에 대한 태도와 허용한도에 관한 연구

Aanlysis for consumers’ attitude and tolerance toward HMR(home meal replacement)

초록

본 연구에서는 HMR(가정식대체식)에 대한 태도와 허용정도를 살피고, 이 두 변수가 실제 구매에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 총 701명의 응답 자료를 바탕으로 구조방정식을 이용해 연구가설을 검증하였다. 응답자들이 일주일 21번의 식사 중 HMR을 최대로 허용하는 횟수는 평균 4.55 그리고 HMR을 실제 섭취하는 횟수는 평균 3.58로 나타났다. 분석 결과를 보면, 나이가 많을수록 상대적으로 HMR에 대한 태도가 부정적인 것으로 나타났다. 한편 규칙적 식생활 및 영양 추구 그리고 편의성 추구가 높을수록 HMR에 대한 태도가 긍정적으로 나타났으며, 긍정적인 태도는 허용정도를 높이고, 결과적으로 실제 HMR 섭취가 많아지는 것으로 나타났다. 식품안전 및 품질 추구는 일반적인 예상과는 달리 HMR에 대한 태도에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 본 연구는 심리적인 측면에서 HMR 소비를 분석하였다는 데에 의의가 있으며, 분석 결과는 HMR 개발 시 주된 타깃층 선정과 제품의 컨셉을 잡는데 중요 정보로서 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

keywords
Food consumption, HMR, attitude, permissible level, actual intake, structual equation model, 식품 소비, HMR, 태도, 허용한도, 실제 섭취, 구조방정식

Abstract

This study analyzed consumers’ attitude to HMR(home meal replacement), their allowance of HMR, and effects of the variables on actual HMR purchase. Based on responses from a total of 701 people, research hypotheses were tested using the structural equation model. Of 21 meals per each week, the average meal allowed for HMR in respodents’ mind was 4.55 and the average actual intake of HMR was 3.58. Empirical results show that as respodents are older, they are more negative toward HMR. Having a higher tendency of pursing regular diet, nutrition diversity, and convenience in meal caused to increase positive attitude to HMR. It was also shown that positive attitude increased acceptance of HMR on consumers’ mind, resulting in higher actual HMR purchase. The pursuit of food safety and quality has not, contrary to the general expectation, affected attitude to HMR. This study is significant in that it is the first to combine consumers’ phycological aspects with HMR consumption. The results are expected to serve as a basis for selecting target groups and conceptualizing HMR products.

keywords
Food consumption, HMR, attitude, permissible level, actual intake, structual equation model

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