ISSN : 1225-598X
본 연구의 목적은 MIL 협력수업 모델을 개발하는 데 있다. 문헌연구와 MIL 관련 모델 및 수업안 분석을 통해 MIL 협력수업 초기 모델을 개발하였다. 이후 2회에 걸쳐 7명으로 구성된 전문가 검토를 통해 MIL 협력수업 모델의 현장 적용성과 내용 타당도를 확보한 MIL 협력수업 최종 모델을 개발하였다. MIL 협력수업 모델은 3개의 수업 단계와 6개의 영역별로 협력교사와 학생이 수행해야 할 내용(요소)으로 구성되었다. 3개의 수업 단계는 수업 전, 수업 중, 수업 후로 구분되며, 6개의 영역은 ‘학습 출발점 분석’, ‘목표 설계’, ‘미디어 선정’, ‘미디어와 정보 활용’, ‘피드백과 성찰’, ‘평가와 공유’로 구성되었다. MIL 교사가 없는 상황에서 MIL 협력수업 모델은 교사들이 학생들의 MIL을 향상시키는 데 필요한 하나의 지침으로 활용될 수 있다.
The purpose of this study is to develop a MIL collaborative teaching model. The initial model of MIL collaborative teaching was developed through literature review and analysis of MIL-related models and lesson plans. Afterwards, the final model of MIL collaborative teaching was developed by securing the field applicability and content validity of the MIL collaborative teaching model through two reviews of experts consisting of seven people. The MIL collaborative teaching model consists of three class stages and six areas with contents(elements) that collaborative teachers and students should perform. The three class stages are divided into before class, during class, and after class, and the six areas consist of ‘learning starting point analysis’, ‘goal design’, ‘media selection’, ‘media and information utilization’, ‘feedback and reflection’, and ‘evaluation and sharing’. In situations where there is no MIL teacher, the MIL collaborative teaching model can be used as a guideline for teachers to improve students’ MIL.
-검정.jpg)