ISSN : 1229-0653
확고하게 형성된 정체성과 우울 증상 사이의 부적 관계는 여러 선행 연구를 통해서 반복적으로 관찰됐다. 본 연구는 두 변인 간 관계를 설명하는 요인으로서 개인이 미래를 받아들이고 준비하는 방식을 제안하며, 구체적으로 확고한 정체성 수준이 높을수록 미래 사고에 반영된 독자성이 높고, 이것이 낮은 무망감을 예측함으로써 낮은 수준의 우울 증상으로 이어질 것으로 예상했다. 성인 진입기 대학생들의 우울 증상에 진로 준비와 무망감이 결정적인 영향을 미친다는 점을 고려해, 대학생을 대상으로 연구를 진행했다. 가설을 검증하기 위해 총 141명의 국내 4년제 대학교 재학생을 대상으로 온라인 설문을 진행했다. 참가자들은 온라인 설문을 통해 확고한 정체성, 무망감, 우울을 측정하는 척도에 응답했으며, 자신이 상상하는 미래의 모습과 그를 위해 어떤 준비를 현재 하고 있는지에 대한 서사문을 작성했다. 서사문은 이후 독립적인 코더들에 의해 독자성을 기준으로 평정됐다. 분석 결과, 연구 가설이 지지되어 확고한 정체성과 우울 증상의 부적 관계에 대한 높은 미래 사고의 독자성과 낮은 무망감의 연속 매개효과가 유의하게 나타났다. 이는 선행 연구와 합치되는 결과임과 동시에, 확고한 정체성의 형성이 대학생들의 핵심 과제인 진로 문제를 해결함을 넘어 그들의 정신건강에도 기여하는 핵심 요인일 가능성을 시사한다.
The negative relationship between consolidated identity and depressive symptoms has been repeatedly observed in previous studies. This study aimed to examine the factors that may explain this link by focusing on how individuals engage with their future. Specifically, it was hypothesized that higher levels of consolidated identity would be associated with greater agency reflected in future thinking, which would, in turn, predict lower hopelessness and subsequently lower levels of depressive symptoms. Given that career preparation and hopelessness are known to be key predictors of depressive symptoms among college students, who are regarded as representative of emerging adulthood, this study focused on a college student sample. A total of 141 students enrolled in a four-year university in South Korea participated in an online survey. Participants completed measures of consolidated identity, hopelessness, and depressive symptoms, and wrote a narrative describing their envisioned future and the steps they were currently taking to prepare for it. The narratives were later rated by independent coders based on the degree of agency reflected in the future thinking. The results supported the hypothesis, revealing a significant serial mediation effect of greater future-thinking agency and lower hopelessness in the negative association between consolidated identity and depressive symptoms. These findings are consistent with previous research and suggest that consolidated identity may not only facilitate the resolution of key developmental tasks among college students (i.e., career preparation) but also serve as a protective factor for their mental health.
