logo

  • KOREAN
  • P-ISSN2671-8197
  • E-ISSN2733-936X
  • KCI

Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

Of Necessity for the Concept and the Sphere of the “Style-Study”

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2008, v.31 no.4, pp.229-252
https://doi.org/10.25024/ksq.31.4.200812.229
Jieun Baik
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

In general what we mention “Style” of the literary work has been thought in the subordinate field of Linguistics. Even the style of literature has been also inquired by method of linguistical stylistics. However it gets perceived that literary style could have not be elucidated with linguistical analysis by many students. We think it is necessary for the conception and the sphere of literary style to be refined. It is required that the style of literature get an appropriate phase. The consideration of a few historical views in this paper is on the preliminary stage before the actual “style-study”. We work out fundamental for the term, the style 'of literature' on the basis of the fruit of various study on the subject such as “Literature (it self)”, “Modern Literature” or “National Literature”. And we make an inspection of the usage of 'style', 'singularity', 'text', 'context', 'enounce', 'enunciation', etc. and the idea of them, too. We don't think that "literature" has the natural and immutable nature and the supreme power (more than any other writings(écritures)). “Style-study” is not the same to so called 'New Criticism' in 1960-70's which will have been criticized for the narrowness. (On account of the 'New-Critics' focused their interest on the text itself in disregard of social and historical context.) This paper is not a serious dissertation but a preparatory essay. Although it will be helpful to see the History of Korean Literature from a new point of view.

keywords
문학적 문체, 문체연구, 독특성, 언표작용, 콘텍스트, 풍크툼, literary style, style-study, singularity, enunciation, context, punctum


Reference

1

권용선, (2004) 1910년대 ‘근대적 글쓰기’의 형성 과정 연구,

2

김인환, (2007) 스투디움과 풍쿠툼, 문학동네

3

리차즈, (2001) 수사학의 철학, 고려대학교 출판부

4

미하일 바흐찐, (1992) 문예학의 형식적 방법, 문예출판사

5

발터 벤야민, (2005) 아케이드 프로젝트, 새물결

6

백지은, (2006) 한국현대소설의 문체연구: 김승옥, 이청준, 서정인, 황석영의 글쓰기를 중심으로,

7

신지연, (2006) 근대적 글쓰기의 형성과 재현성: 1910년대 텍스트를 중심으로,

8

심경호, (1998) 한문산문의 미학, 고려대학교 출판부

9

안대회, (2003) 조선후기 소품문의 성행과 글쓰기의 변모, 태학사

10

이경훈, (2007) 현실의 전유, 텍스트의 공유, 깊은샘

11

이태준, (1988) 문장강화, 창작과 비평사

12

이혜령, (2007) 언어=네이션, 그 제유법의 긴박과 성찰 사이, 깊은샘

13

자크 데리다, (2007) 이론ㆍ이후ㆍ삶, 민음사

14

자크 데리다, (2002) 에코그라피, 민음사

15

자크 데리다, (1996) 해체, 문예출판사

16

자크 데리다, (2004) 그라마톨로지에 대하여, 동문선

17

질 들뢰즈, (1995) 프루스트와 기호들, 민음사

18

질 들뢰즈, (2001) 천개의 고원,

19

차혜영, (2007) 지식의 최전선: ‘풍속-문화론 연구’에 대한 비판적 검토, 민족문학사 연구

20

천정환, (2007) ‘문화론적 연구’의 현실 인식과 전망, 깊은샘

21

황종연, (1997) 문학이라는 역어, 동악어문논집

22

Hough,Graham, (1972) Style and Stylistic, London: Routledge and Kegan Paul

23

Barthes,Roland, (1982) Camera Lucida. trans. by Richard Howard, New York: Hill and Wang

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly