- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
Taking note of the fact that Simjae’s Songcheonpildam is the first writing that actively quoted and utilized cheongeons (philosophical discourses) from the Ming Dynasty, this study purposed to examine the characteristics and meanings of its acceptance of cheongeons. Songcheonpildam’s acceptance of cheongeons is similar to that in Heogyun’s Hanjeongrok written in the 17th century. This is true particularly in that they sympathized with Manmyeong’s cheongeons and quoted them extensively. However, Simjae showed an argumentative tendency that revealed his opinions using cheongeon‐style literature. Furthermore, his line aimed at a somewhat different direction from Heogyun’s taste in that he spotlighted Pilju and Cheongseopildam, which had never been noticed by anybody until that time. Going further from quoting Seseolsineo‐style cheongeons, he collected or created cheongeons and cheongdams of such a style, and this makes Songcheonpildam very distinctive. Accordingly, although Songcheonpildam has various aspects including informal history, folktale, and illustrated poems, its most conspicuous characteristic is that it is writing for evaluating people. Another unique characteristic of Songcheonpildam is that Simjae paid attention not only to evaluation‐style cheongeons but also edification‐style ones including Cheongseopildam. As a result, Songcheonpildam has both evaluation‐style cheongeons, which put a person at the center and assess his bearing, and edification‐style aphorisms that pursue rules of life as an individual. The coexistence of the two tendencies represents his aesthetic pursuit. On the one hand, he sympathized with unworldly tastes and, on the other hand, approved the aspect of association with the world as a private citizen. That is, he pursued unworldly tastes actively as much as he did not deviate from his identity as a private citizen. This is a unique aesthetic sense of an 18th‐century citizen who failed to rise in an official rank in the 18th century.
屠隆, 裟羅館淸言 . 程不識 編, 明淸淸言小品 , 湖北辭書出版社, 1996.
陸樹聲, 淸暑筆談 . 王雲五 編, 叢書集成(初編) 2915, 商務印書館, 1935.
상해도서관 편, 中國叢書綜錄 1. 상해고적출판사, 2007.
吳從先 편, 小窓淸記 . 四庫全書存目叢書 子部 小說家類 253, 齊魯書社, 2001.
王達, 筆疇 , 四庫全書存目叢書 子部 雜家類 83, 齊魯書社, 2001.
劉熙載, 藝槪 권1, 劉熙載文集 , 江蘇古籍出版社, 2001.
四庫全書總目提要 .
서유구, 임원경제지 . 서울: 보경문화사, 1983.
신정하, 恕菴集 . 한국문집총간 197, 한국고전번역원.
신익철ㆍ조융희ㆍ김종서ㆍ한영규 역, 교감역주 송천필담 1-3. 서울: 보고사, 2009.
오세창 저, 동양고전학회 역, 국역 근역서화징 . 서울: 시공사, 1998.
유언호, 燕石 . 한국문집총간 247, 한국고전번역원.
이규경, 오주연문장전산고 . 한국고전번역원.
이하곤, 頭陀草 . 한국문집총간 191, 한국고전번역원.
이황, 退溪集 . 한국문집총간 30, 한국고전번역원.
허균, 한정록 ; 국역 성소부부고 4, 민족문화추진회, 1989.
강명관, 공안파와 조선후기 한문학 . 서울: 소명출판, 2007.
김명선, 「 송천필담 의 승전 연구」. 어문논집 28, 중앙어문학회, 2000.
김장환, 「‘세설신어’의 국내 유전상황과 연구 개황」. 동방학지 104, 연세대학교국학연구원, 1999.
신익철, 「‘송천필담’ 해제」. 교감역주 송천필담 1, 서울: 보고사, 2009.
양영옥, 「 송천필담 연구」. 성균관대학교 석사학위논문, 2007.
양영옥, 「 송천필담 의 기록 양상에 대한 일 고찰」. 한문학논집 26, 근역한문학회,2008.
오오키 야스시 저, 노경희 역, 명말 강남의 출판문화 . 서울: 소명출판, 2007.
이동현, 「송천필담의 글쓰기 방식과 문예의식」. 한국학중앙연구원 석사학위논문,2010.
이원걸, 「 송천필담 연구」. 안동한문학논집 4, 안동한문학회, 1994.
양영옥, 조선후기 야담의 풍경 . 서울: 파미르, 2006.
저자미상, 「‘송천필담’ 해제」. 송천필담 , 민창문화사, 1994.
周作人, 「中國新文學의 源流」; 김철수 역, 中國新文學史話 , 동화출판공사, 1983.
진재교, 「19세기 차기체 필기의 글쓰기 양상 ‒ 지수염필을 통해 본 지식의 생성과유통」. 한국한문학연구 36, 한국한문학회, 2005.
양영옥, 「이조후기 차기체 필기 연구 ‒ 지식의 생성과 유통의 관점에서」. 한국한문학연구 39, 한국한문학회, 2005.
한영규, 「‘閒適’의 선망과 閑情錄 」. 문헌과해석 19, 문헌과해석사, 2002.
양영옥, 「유유자적한 삶에 대한 선망: 허균의 한정록 」. 한국의 고전을 읽는다 3, 서울: 휴머니스트, 2006.
양영옥, 「조선후기 청언소품의 특징」. 안대회 편, 조선후기 소품문의 실체 , 파주:태학사, 2003.
양영옥, 「조희룡 산문의 만명 청언소품 수용과 그 특징 ‒ 진계유 청언소품과의관계를 중심으로」. 안대회 편, 조선후기 소품문의 실체 , 파주: 태학사, 2003.
合山究, 「明淸時代のアフォリズム文學」. 醉古堂劍掃 (選譯), 東京: 明德出版社, 1978.
王重民, 「關於吳從先」. 冷廬文藪 , 상해: 상해고적출판사, 1992.
夏咸淳, 明六十家小品文精品 . 上海社會科學院出版社, 1995