logo

  • KOREAN
  • P-ISSN2671-8197
  • E-ISSN2733-936X
  • KCI

Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

Essay on Description of Educative Literature History through Cultural Historical Approach

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2011, v.34 no.2, pp.101-126
https://doi.org/10.25024/ksq.34.2.201106.101

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study attempted to suggest the description of educative literature history through cultural historical approach, Because it is very critical to connect the history of literature and student’s cultural life. For this purpose, this study explored the relationship between history of literature and history of culture by dividing 3 layers: figuration of culture in literary text, culture that affected literary form and culture that related literary communication. We suggested ‘delivery of period sensibility,’ ‘literary action tendencies in historical change,’ and ‘control of ideological biased description’ as an orientation of educative literature history. Following this orientation, we designed concrete content of description about 1930-s fiction history. The reason is that 1930-s literature represents the variability in literary attitude, method, ideology. Through this multilayered description, educative literature history can cross a different cultural system and concrete lifestyle and stimulate student's abundant appreciation. Furthermore, the description of educative literature history through cultural historical approach will encourage the voluntary learning activity of student in literary classroom.

keywords
문학사(history of literature), 문화사(history of culture), 문학사 교육(education of literature history), 1930년대 소설(1930-s fiction), 문학사 서술(description on the history of literature)


Reference

1

김동식, 「풍속·문화·문학사」. 민족문학사연구 , 2001, 71 105쪽.

2

김성환, 「1930년대 대중소설과 소비문화의 관계 양상 연구」. 한국현대문학연구 12, 2002, 125 153쪽.

3

김윤식, 한국문학사논고 . 법문사, 1973.

4

김은정·류대곤, 청소년을 위한 한국고전문학사 . 두리미디어, 2010.

5

김종욱, 「여전히 문제적인 30년대 소설들」. 민족문학사연구 16, 2000, 386 397쪽.

6

김지영, 「한국과 프랑스의 문학교과서 비교 연구」. 한국교원대학교 석사논문, 2004.

7

노지승, 「1930년대 작가적 자기 인식과 그 문학적 생산력에 관한 고찰」. 한국현대문학연구 7, 1999, 151 184쪽.

8

박헌호, 「‘문학’ ‘史’ 없는 시대의 문학연구」. 역사비평 75, 2006, 92 112쪽.

9

양호환, 「역사 서술의 주체와 관점」. 역사교육 68, 1998, 1 26쪽.

10

유봉희, 「채만식 탁류 연구 미두장을 중심으로」. 인하대학교 석사논문, 2008.

11

유석환, 「경쟁하는 잡지들, 확산되는 근대문학」. 천정환 편저, 식민지 근대의 뜨거운 만화경 , 성균관대학교출판부, 2010.

12

윤정헌, 「30년대 애정통속소설의 갈등 양상」. 어문학 60, 1997, 419 434쪽.

13

이명구, 이야기 한국고전문학사 . 박이정, 2007.

14

임규찬 외 편, 임화 신문학사 . 한길사, 1993.

15

장덕순, 이야기 국문학사 . 새문사, 2001.

16

정출헌 외, 고전문학사의 라이벌 . 한겨레출판, 2006.

17

채호석, 청소년을 위한 한국현대문학사 . 두리미디어, 2009.

18

천정환, 「1920 30년대 소설독자의 형성과 분화과정」. 역사문제연구 7, 2001, 73 100쪽.

19

한국현대문학회, 한국문학과 풍속 1. 국학자료원, 2003.

20

Burke, Peter 저, 조한욱 역, 문화사란 무엇인가 . 길, 2006.

21

Fuchs, Eduard 저, 이기웅 외 역, 풍속의 역사 Ⅰ. 까치, 1988.

22

Whitehead, Alfred North 저, 오영환 역, 교육의 목적 . 궁리, 2004.

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly