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“기질(氣質)은 선(善)한가” : 아버지 원교의 양명학과 아들 신재의 주자학

“Is the ‘Gijil’(氣質, Innate Characters) of Everyone Good?”: Won-gyo’s Idealism and His Son Sinjae’s Realism

한국학 / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2011, v.34 no.2, pp.71-100
https://doi.org/10.25024/ksq.34.2.201106.71
한형조 (한국학중앙연구원)
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초록

이 글은 다음 몇 가지를 밝혔다. ①강화학을 실학과 바로 연관시키는 통념을 반성하고, 아울러 강화학을 순전한 양명학으로 보는 통념도 점검했다. ②강화학이 전반적으로 양명학의 장처를 취하고 있으나, 그 중추인물들 가운데 특히 항재-신재가 주자학의 ‘이원론’ 위에 자신들의 학문과 공부를 입지시키고 있음을 살펴보았다. ③원교 이광사의 “모든 사람의 기질성이 선하다”는 발상은 주자학을 넘어서고 있으며, 이것이 그의 예술론의 바탕이었음을 살펴보았다. ④그의 아들 신재는 객기(客氣)를 우려했다. 일상 속에 순화되지 않는 기의 움직임을 포착하고, 그것을 제거, 훈련시켜나가는 인위적 심학(心學)을 주창했다. 이것은 아버지의 길과 다른 정통적 주자학의 목소리이다. 논문은 아버지와 아들의 길이 갈라지는 지점을 살펴보았다. ⑤원교의 사유는 화담 서경덕의 유기(唯氣)론의 발상과 궤를 같이하고 있다는 것을 짚어보았다.

keywords
강화학(江華學, Gangwha School), 주자학(朱子學, Teachings of Zhu Xi), 양명학(陽明學, Yang-ming School), 실학(實學, Practical Learning), 기질성(氣質性, Innate Characters), 객기(客氣, Immature Characters), 심학(心學, Study of the Mind), 유기(唯氣, Chi-Naturalism)

Abstract

The century-long generally accepted notion of Ganghwa School not only identifies it as Sirhak(Practical Learning), but that it simply adopted the teachings of Yang-ming School. This has led to the divergent undercurrents of Ganghwa School going unnoticed, and this paper revisits issues outlined below to clarify matters about these “assumptions.”First, this paper focuses prima facie on cultivation of the mind of Ganghwa School. Second, in this paper, explanation is provided as to why Ganghwa School should not be labelled merely as Yang-ming School because the leading members of Gangwha School, including its founder Hagok, never denied the teachings of Zhu Xi or advocated the teachings of Wang Yang-ming to the exclusion of all other teachings. Third, this paper will reveal the fact that some masters of Ganghwa School such as Won-gyo’s brother Hangjae and Won-gyo’s son Sinjae were surprisingly inclined toward the teachings of Zhu Xi by going through the “bloodshed struggle” of study of the mind. Fourth, the crossroads of two thinkers, Won-gyo and Sinjae who are father and son, are examined through investigation of the keyword gi(氣). Won-gyo, a prominent artist as well as a scholar, trusted deeply in everyone’s gijil (氣質, innate characters). His son Sinjae, however, stressed the importance of rectifying and disciplining our gaekgi(客氣, immature characters) to attain perfection. Last, investigation of Won-gyo’s “naturalism” reveals the typical charac- teristics of Wang Yang-ming School in its similarity to the attitude of Hwadam Seo Gyeong-deok. I suggest that Hwadam’s way could be classified as yugi(唯氣 chi-naturalism) according to a philosophical map of Korean Confucianism which I drew previously.

keywords
강화학(江華學, Gangwha School), 주자학(朱子學, Teachings of Zhu Xi), 양명학(陽明學, Yang-ming School), 실학(實學, Practical Learning), 기질성(氣質性, Innate Characters), 객기(客氣, Immature Characters), 심학(心學, Study of the Mind), 유기(唯氣, Chi-Naturalism)


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