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친환경 소구와 사용편의성이 친환경 제품의 품질지각과 구매의도에 미치는 효과

The Effects of Usability and Eco-Friendly Appeal of Green Products on Quality Perception and Purchase Intention

초록

기후 위기와 지속 가능한 삶의 중요성이 커지면서 친환경 제품 소비가 주목받고 있다. 그러나 친환경 제품은 환경 보호에 기여할 수 있다는 긍정적인 인식과 함께, 환경적 기능 외의 실사용 측면에서는 부정적인 인식이 존재할 수 있으며, 이는 구매 행동에 부정적인 영향을 미칠 가능성이 있다. 이에 본 연구는 사용 편의성 강조 메시지를 통해 친환경 제품에 대한 품질 지각과 구매 의도를 높이는 방안을 제안하고자 하였다. 연구결과, 소비자가 친환경 제품의 사용 편의성을 높게 평가할 때 품질을 더 긍정적으로 지각하며, 이는 높은 구매 의도로 이어지는 것을 확인하였다. 더 나아가, 친환경 행동 동기가 낮은 소비자일지라도 친환경 제품의 사용 편의성을 높게 제시될 경우 구매 의도가 증가하는 경향이 나타났다. 이는 친환경 제품에 대한 부정적 인식을 완화하는 효과적인 전략이 될 수 있음을 시사한다.

keywords
친환경 제품, 친환경 소구, 사용편의성, 구매의도, 품질지각

Abstract

As the importance of climate crisis and sustainable living increases, the consumption of eco-friendly products is gaining attention. However, there are negative perceptions of eco-friendly products along with positive ones. Consumers tend to purchase products that can achieve their intended purpose, and simply being ‘eco-friendly’ is not enough to popularize products. This study confirms that emphasizing user convenience can increase the purchase intention of eco-friendly products. The results of the experiment show that when consumers perceive eco-friendly products as ‘easy and convenient to use’, they perceive higher quality, which leads to purchase intention. It was also found that the purchase intention tends to increase when high user convenience of eco-friendly products is presented to consumers with low eco-friendly values.

keywords
green product, eco-friendly appeal, usability, purchase intention, quality perception
투고일Received
2025-01-19
수정일Revised
2025-02-15
게재확정일Accepted
2025-02-20
출판일Published
2025-02-28

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