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ISSN : 1229-8778
소비자들은 소셜 미디어를 이용할 때 대부분 이모티콘을 활용한다. 이모티콘은 소비자들이 자신의 의견과 감정을 타인에게 효과적으로 전달할 수 있도록 돕는 커뮤니케이션 도구이다. 이에 기업들 역시 자사의 브랜드 팬 페이지에서 이모티콘을 활용하여 소비자들과의 관계를 강화시키려 노력하고 있다. 하지만 기업의 이모티콘 활용이 폭넓고 다양해지고 있음에도 이와 관련된 연구는 미흡했다. 본 연구는 기업의 브랜드 팬 페이지에서 활용되는 이모티콘의 효과를 살펴보았다. 이와 함께 제품 유형과 브랜드 신뢰의 영향력을 함께 살펴보았다. 실험 1의 결과 이모티콘의 긍정적 효과는 쾌락재보다 실용재에서 더 크게 나타났는데, 실용재의 경우 이모티콘의 긍정적 효과가 더 크게 나타났다. 이는 이모티콘이 브랜드 팬 페이지에 대한 소비자들의 쾌락적 가치 지각을 높여주기 때문이었다. 하지만 브랜드 신뢰의 역할을 조사한 실험 2의 결과, 이모티콘의 긍정적 영향력은 실용재 중 소비자들의 신뢰가 높은 브랜드와 쾌락재 중 신뢰가 낮은 브랜드에서만 유의한 것으로 나타났다. 이를 바탕으로 이모티콘의 적절한 활용을 위한 학문적, 실무적 시사점을 제시하였다.
Consumers frequently use emoticons when engaging on social media platforms. Emoticons serve as communication tools that help individuals effectively express their opinions and emotions. In response, companies have increasingly adopted emoticons on their brand fan pages as a means to strengthen relationships with consumers. However, despite the widespread and varied use of emoticons by companies, academic attention to this topic remains limited. This study investigates the effects of emoticon usage on corporate brand fan pages, with a particular focus on the moderating roles of product type and brand trust. The results of Study 1 revealed that the positive impact of emoticons was stronger for hedonic products than for utilitarian products, due to an increase in consumers’ perceived hedonic value of the brand fan page. In Study 2, the role of brand trust was examined. The findings showed that the positive effect of emoticons was significant only when brand trust was high for utilitarian products, and when brand trust was low for hedonic products. Based on these findings, the study offers academic and managerial implications regarding the strategic and appropriate use of emoticons in brand communication.