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공동마케팅에서의 브랜드 희석효과 연구 -제휴카드를 중심으로-

A Study on Brand Dilution Effect in the Co-marketing

초록

본 연구는 첫째, 지금까지 자세히 다루어지지 않은 제휴카드 상황에서 파트너 브랜드의 부정적 정보가 주도 브랜드에 어떠한 영향을 미치는가를 살펴보고, 둘째, 부정적 정보의 유형으로서 기본 속성 정보와 부가 속성 정보 중 어떠한 부정적 정보가 더 부정적 영향을 미치는지 셋째, 부정적 정보가 파트너 브랜드에 미치는 영향에 있어서 부정적 정보에 대한 통제력의 조절효과를 살펴보았다. 연구 결과, 파트너 브랜드의 부정적 정보는 주도 브랜드의 태도를 부정적으로 변화시키는 것으로 나타났다. 좀 더 구체적으로 기본 속성 부정적 정보가 부가 속성 부정적 정보보다 주도 브랜드를 더 부정적으로 평가하게 만드는 것으로 나타났다. 그리고 주도브랜드가 가지고 있는 부정적 정보에 대한 통제력의 조절효과의 결과로서, 주도 브랜드가 파트너 브랜드와의 제휴를 중단할 수 있다고 지각한 경우에는, 기본 속성 부정적 정보가 더욱 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 주도 브랜드가 파트너 브랜드와의 제휴를 중단할 수 없다고 지각한 경우에는, 기본 속성 부정적 정보와 부가 속성 부정적 정보에 상관없이 모두 주도 브랜드에 대한 영향력이 적은 것으로 나타났다. 이는 소비자를 유지하거나 증가시키려는 목적으로 다양한 브랜드와 제휴를 하는 제휴 카드 상황에서도 파트너 브랜드의 부정적 정보에 영향을 받을 수 있다는 점을 시사해 준다.

keywords
co-marketing, dilution effect, basic attribute, peripheral attribute, controllability귀하는 다음주에 있는 친구들과의 모임을 위해, 저녁식사를 하며 이야기를 나눌 수 있는 장소를 찾고 있다. 그러던 중 ‘아웃백’(패밀리 레스토랑)을 이용할 때, 'SK텔레콤 카드(TTL, Ting, LeadersClub, CARA, UTO 등)를 가지고 있으면 할인혜택을 받을 수 있다는 사실을, 공동마케팅, 희석 효과, 기본 속성, 부가 속성, 통제력

Abstract

The purpose of this study is to, firstly, examine how the negative information of the partner brand that has not been managed in detail in a membership card situation, affects the leading brand, secondly, evaluate which of the two different types of negative information, the information related to the basic attribute or the information related to the peripheral attribute, affects the membership card situation more greatly, and thirdly, examine the controllability of regulating effect of the negative information in connection with the effect of the partner brand from the negative information. Looking at the study results, the leading brand’s attitude has been changed more negatively by the partner brand’s negative information. More specifically, after studying the affect of the changes in the attitude of the leading brand by dividing the partner brand’s negative information into two different types, the leading brand was evaluated more negatively by the basic attribute than the peripheral attribute. Also, after studying the controllability of regulating effect of the leading brand’s negative information, in relation to the effect of the leading brand’s attitude by the type of the partner brand’s negative information, there were two different cases. One, the leading brand stop cooperating with the partner brand and two, the leading brand carrying on cooperating with the partner brand. In the case of one, where the leading brand decides to stop cooperating with the partner brand, the basic attribute affects more negatively and in the case of two, where the leading brand decides that they cannot stop cooperating with the partner brand, there is a small influence on the leading brand no matter the type of the negative information.

keywords
co-marketing, dilution effect, basic attribute, peripheral attribute, controllability

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