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ISSN : 1229-8778
본 연구는 최근 20년간의 광고에 표현된 과학기술을 내용분석(content analysis)하여 과학기술의 대중화가 어느 정도로 이루어져 왔는지를 살펴보고 과학기술광고가 과학기술을 전달하는데 있어 얼마나 효과적인지를 파악하여 앞으로 과학기술 관련 광고가 나아갈 바를 제시하고자 한다. 이를 위해 최근 20년간 532편의 과학기술광고에 표현된 광고 내용, 과학기술과 관련된 정보, 비주얼, 모델의 특성을 분석하였다. 분석 결과는 첫째, 과학기술은 특정 계층에서 벗어나 다수 대중을 위한 것으로 변화해 가고 있었다. 둘째, 과학기술은 여전히 기업, 제품 중심으로 묘사되고 있어 인간중심적이지 않다. 셋째, 과학기술은 인간에게 신체적, 감각적 수준의 가치만을 제공할 뿐 거시적 수준의 미래지향적 가치를 제공하지 못하고 있었다. 넷째, 과학기술광고는 주의, 기억, 이해의 측면에서 광고 효과가 좋지 않았다. 본 연구의 결과는 과학기술 대중화를 위한 정책 수립 및 과학기술과 관련된 광고의 제작에 많은 도움을 줄 것이다.
This study is to look into how much the popularizations of the science technology has been achieved by analyzing contents of the science technology shown in the advertisements during the past twenty years and to present which way the science technology-related advertisements should go in the future by understanding how much it has been effective to convey the science technology to the public. For the study, we have analyzed the contents of the advertisements, the information related to the science technology, the visuals, and the models which are appeared in the five hundreds and thirty two science technology-related advertisements during the past twenty years. After the analysis, it is found out that, firstly, the science technology has been changing from the one for specific class to the one for numerous public. Secondly, the science technology is still described focusing on enterprise or products, not on human. Thirdly, the science technology only provides physical and sensual values, and it does not provide future-oriented values to the people. Fourthly, the science technology does not give good effect with regard to the attention, the memory, and the understanding. The results of this study will contribute to establish policies for the popularization of the science technology and to make the science technology-related advertisements.
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