- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
The Shakyamuni’s Preaching in Sitennoji Temple of Japan is a type of Vulture Peak Assembly which is composed of Shakyamuni Buddha, the main deity, six bodhisattvas, the Ten disciples, Indra and Brahma, the Four Guardian Kings, the Eight Classes of Supernatural Beings. This paintings was commissioned by six public people including Ko Sehan and painted three monk painters including the monk Unmun in 1587 of the reign of the King Seonjo. This Shakyamuni’s Preaching is the largest paintings among the extant paintings of the first half of the Joseon Dynasty and used the red and green as main colors, blue and white as additional color, and gold pigment, and the harmony of the coloring and the techniques are very delicate and refined. We cannot exactly know the temple and the region which this painting of the Shakyamuni’s Preaching was enshrined because there is no infor-mation in the record on the painting. Nevertheless, the features of the coloring and face of the figures in this painting reveal that this painting may come from Jolla and Chungcheong Province comparing this with another paintings with the record about the region in the 16-17 century of the Joseon. Today there remain only the painting of Shakyamuni’s Preaching of the Joseon Dynasty in Korea. Shakyamuni’s Preaching was flourished from the middle of the 16 century of Joseon and in the early time, this paintings was mainly composed of the Shakyamuni Buddha, bodhisattvas, and the disciples. By the way, as the time went by, the Guardians such as the Four Guardian Kings, the Eight Classes of Supernatural Beings, Indra and Brahma were added. Among the paintings of this type, the composition and position of the figures on the Shakyamuni’s Preaching in Sitennoji of Japan was different from the previous paintings. The main figures such as the Shakyamuni Buddha, the main attendant bodhisattvas such as Manjusuri and Samatabhadra, and the main disciples such as Mahagasubpa and Ananda were emphasized. And the iconography of this paintings became the one of the good norm of the paintings of the late Joseon, although the composition of the figures was influenced on the previous paintings. Therefore, we can confirm that the Buddhist paintings made in the first half of the Joseon including the paintings in Sitennoji Temple of Japan are very important to study the tendency of the Buddhist paintings of the Joseon period.
妙法蓮華經 .
佛說觀無量壽經 .
新增東國輿地勝覽 .
韓國의 佛畵 1 40. 성보문화재연구원, 1995 2008.
高麗·李朝の佛敎美術展 . 山口縣立美術館, 1997.
朝鮮王朝の繪畵と日本 . 読売新聞社, 2008.
菊竹淳一·鄭于澤, 高麗時代의 佛畵 . 시공사, 1996.
권진영, 「朝鮮時代 後期 靈山會相圖의 硏究」. 홍익대학교 석사학위논문, 2003.
김수영, 「朝鮮 16 17세기 釋迦說法圖 硏究」. 동아대학교 석사학위논문, 2008.
김정희, 「文定王后의 中興佛事와 16世紀의 王室發願 佛畵」. 미술사학연구 231, 한국미술사학회, 2001.
김정희, 「조선후기의 불화 특징과 양식, 그리고 연구과제」. 불교미술사학 5, 불교미술사학회, 2007.
`김정희, 찬란한 불교미술의 세계, 불화 . 돌베개, 2009.
김창균, 「朝鮮朝 仁祖 肅宗代 佛畵 硏究」. 동국대학교대학원 박사학위논문, 2006.
김현정, 「석가여래 설법도상의 연원과 전개」. 상명대학교 박사학위논문, 2004.
노명신, 「조선후기 사천왕상에 대한 고찰」. 미술사학연구 202, 한국미술사학회, 1994.
문명대, 「조선조 석가불화의 연구 법화경 미술 연구」. 조선조 불화의 연구 삼불회도 , 정신문화연구원, 1985
문명대, 「신라 사천왕상의 연구」. 불교미술 5, 동국대학교박물관, 1980.
문명대, 「조선조 석가불화의 연구 법화경 미술 연구」. 조선조 불화의 연구 삼불회도 , 정신문화연구원, 1985.
문명대, 「항마촉지인석가불 영산회도(靈山會圖)의 대두와 1578년작 운문(雲門)필 영산회도(日本大阪 四天王寺 소장)의 의미」. 講座美術史 37, 한국미술사연구소, 2011.
박도화, 「조선 전반기 불교 판화의 연구」. 동국대학교 박사학위논문, 1997.
박도화, 「봉정사 대웅전 영산회후불벽화」. 한국의 불화 17, 성보문화재연구원, 2000.
박은경, 「麻本佛畵의 出現: 周防 國分寺의 <지장시왕도>를 중심으로」. 미술사학연구 199·200, 한국미술사학회, 1993.
박은경, 「朝鮮 前期의 기념비적인 四方四佛畵: 일본 寶壽院 소장 <약사삼존도>를 중심으로」. 미술사논단 7, 한국미술연구소, 1998.
박은경, 「조선전기 불화의 연구 동향과 과제」. 불교미술사학 5, 통도사성보박물관 불교미술사학회, 2007.
박은경, 조선전기 불화 연구 . 시공사, 2008.
박은경, 「일본 소재 조선전기 釋迦說法圖 연구」. 석당논총 51, 동아대학교 석당학술원, 2011.
박은경·한정호, 「사천왕상 배치형식의 변화 원리와 조선시대 사천왕 명칭」. 미술사논단 30, 한국미술연구소, 2010.
박정원, 「조선전기 수륙회도 연구」. 미술사학연구 270, 한국미술사학회, 2011.
신광희, 「朝鮮前期 明宗代의 社會變動과 佛畵」. 미술사학 24, 미술사교육학회, 2009.
신광희, 「미국 L. A. County Museum of Art 소장 香林寺 <나한도>」. 동악미술사학 11, 동악미술사학회, 2010a.
신광희, 「韓國의 羅漢圖 硏究」. 동국대학교대학원 미술사학과 박사학위논문, 2010b.
신광희, 「조선전기 민간발원 불화의 일례: 일본 曹源寺 소장 <석가설법도>」. 불교미술사학 13, 통도사성보박물관·불교미술사학회, 2012.
신은영, 「조선시대 영산회상탱의 연구」. 경주사학 21, 경주사학회, 2002.
유마리·김승희, 불교회화 . 솔, 2004
이동은, 「朝鮮時代 熾盛光如來圖 硏究」. 동국대학교대학원 석사학위논문, 2009.
이승희, 「조선후기 신중도 도상 연구」. 홍익대학교대학원 석사학위논문, 1999.
이승희, 「고려말 조선초 사천왕도상 연구」. 미술사연구 22, 미술사연구회, 2008.
임영애, 「조선시대 사천왕상 존명의 변화」. 미술사학연구 265, 한국미술사학회, 2010.
정승연, 「朝鮮時代 三藏菩薩圖 硏究」. 동국대학교대학원 석사학위논문, 2010.
정우택, 「조선왕조시대 전기 궁정화풍 불화의 연구」. 미술사학 13, 한국미술사교육학회, 1999.
정우택, 「조선시대 석가설법도 일례」. 문화사학 27, 한국문화사학회, 2007.
정우택, 「日本 四國地域 朝鮮朝 前期 佛畵 調査 硏究」. 東岳美術史學 9, 東岳美術史學會, 2008.
정우택, 「朝鮮前期 金線描 阿彌陀三尊圖 一例」. 미술사연구 22, 미술사연구회, 2008.
정우택, 「日本 아이치현[愛知縣] 지역 조선시대 전기 불화의 조사 연구」. 미술사논단 33, 한국미술연구소, 2011.
장충식, 「한국 불화 사천왕의 배치형식」. 미술사학연구 211, 한국미술사학회, 1996.
한국미술사학회, 朝鮮 前半期美術의 對外交涉 . 예경, 2006.
홍윤식, 「靈山會相幀畵와 法華經 信仰」. 한국불교학 3, 한국불교학회, 1977.
熊谷宣夫, 「朝鮮佛敎徵」. 朝鮮學報 , 1967.
熊谷宣夫, 「九州所在大陸傳來佛畵」. 佛敎藝術 76, 每日新聞社, 1970.
熊谷宣夫, 「朝鮮佛畵資料拾遺」. 佛 敎藝術 83, 每日新聞社, 1972.
山本泰一, 「文定王后所願の佛畵について」. 金鯱叢書 2, 德川黎明會, 1975.
山本泰一, 「新出の年紀銘のある李朝佛畵」. 金鯱叢書 25, 德川黎明會, 1999.
山本泰一, 「九州朝鮮佛畵」. 西日本文化 100, 九州大學文學部, 1974.