- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
The Descent of Tejaprabha Buddha housed in Museum of Fine Arts, Boston is considered one and only painting of Tejaprabha Buddha that has been inherited ever since the Koryo Dynasty. As the special Buddha astronomical chart of Koryo Dynasty, the work had accepted but also newly created both the Koryo’s traditional spiritual faith and this other spiritual faith of Taoism when the tejaprabha Buddha faith, first introduced and spread throughout Koryo Dynasty from the late 9th century to the early 10th century, was becoming popular among the public. The old composition with the twenty‒eight mansion placed around the edge and the knowledge‒king of anger looks that expresses the rage configuration observed in the ceremony text are the evidences that shows, this work was designed based on the conventional rules and regulations of the tejaprabha Buddhist ritual, and that apparently agrees to these general ideas of the royal ceremony of a Buddhist mass for clean the disaster. However, all those elements of iconography such as the composition that had placedthe twenty‒eight mansion based on the tradition of Goguryeo, an adviser Bodhisattva that represents North Pole three‒star, and the great bear, canopus, the Big Dipper, god of sky and others that are never found in the iconography of Tejaprabha Buddha of China are only the distinctive motifs which Korea personally had chosen and re‒interpreted when they were accepting the motifs from China. All the stars painted in The Descent of Tejaprabha Buddha of Koryo Dynasty are determined to be related to the faith of birth year star believed by Buddihism‒Taoism, and they are these miracle stars that had been religiously emphasized even by the folk faith of Koryo Dynasty. In the light of that, the study believes that The Descent of Tejaprabha Buddha of Koryo Dynasty which had painted all those stars mentioned above simply in one screen has been dealing with not only the spiritual faith of Taoism but also the traditional Koryo miracle stars faith within this one Buddhist frame. It is assumed that the iconography of Tejaprabha Buddha of Koryo with those styles described above applied was created in the mid‒12th century. In addition, how the Korean miracle stars faith puts the great significance on the great bear did have an effect on the great bear’s being magnified in the iconography Tejaprabha Buddha, and this particular change has been still inherited from the past to the present.
고려도경
고려사
大正藏
동국이상국집
동문선
佛說大威德金輪佛頂熾盛光如來消災一切災難陀羅尼經
四庫全書
삼국사기
宋史
宿曜儀軌
遼東行部志
용재총화
조선왕조실록
海東繹史
郭若虛 저, 박은화 역, 도화견문지 . 시공아트, 2005.
김만태, 「성수신앙의 일환으로서 북두칠성의 신앙적 화현 양상」. 동방학지 159권, 연세대학교 국학연구원, 2012.
김일권, 「불교의 북극성 신앙과 그 역사적 전개‒백제의 북진묘견과 고려의 치성광불신앙을 중심으로‒」. 불교연구 18집, 동국대학교 한국불교연구원, 2002.
김일권, 「고려 치성광불화의 도상 분석과 도불교섭적 천문사상연구‒고려전본 「치성광여래왕림도」와 선조 2년작 「치성광불제성강림도」를 중심으로‒」. 천태학연구 , 원각불교사상연구원, 2003.
김일권, 동양천문사상 ‒하늘의 역사 . 예문서원, 2007.
김일권, 고구려 별자리와 신화 . 사계절, 2008.
김철웅, 「조선 초의 道敎와 醮禮」. 한국사상사학 19, 한국사상사학회, 2002.
김현정, 「일본 高麗美術館 소장 1569년 작 <치성광여래강림도>의 도상해석학적고찰」. 文化財 46권 제2호, 2013.
문명대, 「경천사 10층석탑 16불회도 부조상 연구」. 강좌미술사 22집, 한국불교미술사학회, 2004.
문명대, 「경천사 십층석탑 16불회도 연구」. 경천사 십층석탑 ‒Ⅱ. 연구논문 , 국립문화재연구소, 2006.
박도화, 「高麗佛畵와 西夏佛畵의 圖像的 관련성‒阿彌陀三尊來迎圖와 慈悲道場懺法變相圖를 중심으로」. 古文化 第52輯, 한국 대학박물관협회, 1998. 12.
서경전, 「대장경과 도경에 나타난 칠성경의 비교고찰」. 원광대학교논문집 Vol. 16, No. 1, 원광대학교, 1982.
임수빈·김성남, 「불화로 살펴본 조선시대 거두미의 시원에 관한 고찰」. 한미용예술학회지 Vol. 7, No.3 통권 20호, 한국미용예술학회, 2013.
정은우, 「高麗前期 金銅菩薩像 硏究」. 美術史學硏究 228·229호, 한국미술사학회, 2000. 12·2001. 3.
정은우, 「경천사지 10층석탑과 삼세불회고」. 고려 후기 불교조각 연구 , 2004.
정재서, 「거울의 도교적 기능과 그 문학적 수용동서양」. 도교와 문학 그리고상상력 , 푸른숲, 2000.
정진희, 「中國 불교의 九曜圖像 연구 ‒당·송대 치성광여래도상을 중심으로」. CHINA 연구 제8집, 부산대학교 중국연구소, 2010년 2월.
정진희, 「중국 치성광여래 도상고찰 1‒신앙의 성립과 전개에 관하여」. 인문학연구 제13집 1호, 2012a. 6.
정진희, 「중국 치성광여래 도상고찰 Ⅱ‒도상의 성립과 시대적 변천에 관하여」. 불교학보 제63집, 동국대학교 불교문화연구원, 2012b. 12.
정진희, 「고려 치성광여래신앙 고찰」. 정신문화연구 제132집, 한국학중앙연구원, 2013. 9.
최성은, 「나말려초 중부지역 석불조각에 대한 고찰 ‒궁예 태봉(901‒918)지역 미술에 대한 시고‒」. 역사와 현실 제44호, 한국역사연구회, 2002. 6.
최성은, 「高麗時代 護持佛 摩利支天像에 대한 고찰」. 佛敎硏究 29호, 한국불교연구원, 2008.
최연식, 「朝鮮後期 釋氏源流 의 수용과 佛敎界에 미친 영향」. 보조사상 11집, 보조사상연구원, 1998.
武田和昭, 星曼茶羅の硏究 . 法藏館, 2005.
蘇 佳瑩, 「日本における熾盛光仏図像の考察」. 美術史論集 11, 2012.
有賀 匠, 「星曼荼羅と妙見菩薩の図像学的研究」. 密教文化 204, 密教研究会, 2004.
楊方氷, 「大足石篆山石窟造像補遺」. 四川文物 , 四川省文物考古研究院, 2005년제01기.
H·A 聶歷山 著, 崔紅芬·文志勇 泽, 「12世紀西夏國的星曜崇拜」. 固原师专报(社會科學版) 제26권, 제2기, 蘭州大学敦煌学研究所, 2005.
閻文儒·傅振倫·鄭恩淮, 「山西應縣佛宫寺释迦塔發现的《契丹藏》和遼代刻經」. 文物 , 1982. 06기.
廖陽, 「熾盛光佛构圖中星曜的演變」. 돈황연구 No. 4, 돈황연구원, 2004.
鈕衛星, 「唐宋之際道教十一曜星神崇拜的起源和流行」. 世界宗教研究 , 科学史與科学文化研究院, 2012.
http://db.itkc.or.kr.
http://db.history.go.kr.
http://kb.sutra.re.kr.