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심적 회계에서 지출 항목의 정당성의 역할

The Role of Account Justificableness in Mental Accounting

초록

본 연구는 심적 회계에서 지출 정당성이 지불 의사에 미치는 역할을 확인하기 위하여 실시되었다. 소비자는 본인의 예산을 효율적으로 관리하기 위하여 지출 항목과 각 항목에 해당하는 예산을 미리 정해두는 인지적 처리 방식에 의존한다. 이를 심적 회계라고 하는데 심적 회계는 개인이 할당해둔 예산의 범위를 초과하는 소비를 하지 못하게 억제하는 자기 통제 역할을 수행한다. 본 연구에서는 미리 설정해 둔 지출 항목의 남은 예산의 영향력이 아닌 지출 항목 자체의 정당성이 소비자의 지불의사에 미치는 영향을 검증하고자 하였다. 이를 위해 총 3개의 개별 연구를 진행하였으며 연구 결과 미리 설정한 지출 항목의 예산을 초과하든 초과하지 않던 상관없이 해당 지출이 얼마나 정당한지에 대한 평가가 지불 의사에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이어 개인의 절약성향이 높을수록 지출 항목의 정당성에 더 큰 영향을 받는 것을 확인하였다. 마지막으로 특정한 소비가 두 개의 지출 항목으로 해석 될 수 있는 상황에서 소비자가 지출을 더 정당한 지출 항목으로 해석할수록 더 높은 지불의사를 보이는 것을 밝혀냈었다. 연구 결과를 바탕으로 한계점과 추후연구를 논의하였다.

keywords
심적 회계, 정당화, 절약성향, 동기화된 추론, mental accounting, justification, frugality, motivated reasoning

Abstract

The purpose of this study was to verify the impact of the expenditure category itself's justification on the consumer's willingness to spend. Results indicated that when expenditure cannot be justified with the remaining budget of the expenditure account, justificableness of expenditure category affected consumer's willingness to spend. It was also shown that individuals with higher frugality are more willing to spend for expenditure that are related to more justifiable category. Finally, when a expenditure could be interpreted to two expenditure categories, consumers showed willingness to spend to interpret the expenditure as a more related to justifiable expenditure category. Implications, limitations, possible future studies were discussed.

keywords
mental accounting, justification, frugality, motivated reasoning

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