바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

메뉴

제품 배치가 업사이클링 제품 구매의도에 미치는 효과: 지각된 공정성과 성별을 중심으로

The Effect of Product Assortment Organization on Purchase Intentions for Upcycling Products: Focusing on Perceived Fairness and Gender

초록

업사이클링 제품은 자원 낭비를 줄이고 지속 가능한 소비를 촉진하는 새로운 제품 유형으로 주목받고 있다. 그러나 업사이클링 제품은 폐기물로 만들어졌다는 점에서 낮은 생산 비용을 추론하게 하여 가격에 대한 불공정성을 지각하게 만들 수 있다. 본 연구에서는 이러한 맥락에서 업사이클링 제품의 배치 방식과 성별에 따라 지각된 공정성 및 구매 의도가 어떻게 달라지는지를 살펴보았다. 구체적으로, 제품이 용도와 같은 물리적 속성을 기준으로 배치되는지(속성 기반 배치), 또는 업사이클링이라는 편익을 기준으로 배치되는지(편익 기반 배치)에 따라 업사이클링 제품이 다르게 인식될 수 있음을 제안하였으며, 성별에 따라 효과적인 제품 배치가 다를 것이라고 가정하였다. 따라서 제품 배치 방식(속성 기반 vs. 편익 기반)과 성별(남성 vs. 여성)이 지각된 공정성과 구매 의도에 미치는 영향을 탐구하였다. 연구 결과, 속성 기반 배치에서는 남성이 공정성을 더 높게 인식하며 구매 의도가 증가했으나, 편익 기반 배치에서는 여성이 더 높은 공정성을 인식하고 구매 의도가 증가하는 경향을 보였다. 또한, 제품 배치와 성별의 상호작용이 지각된 공정성을 통해 구매 의도에 유의미한 간접 효과를 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 제품 배치 방식과 성별의 차이가 업사이클링 제품의 포지셔닝과 소비자 반응에 중요한 역할을 할 수 있음을 제안하며, 업사이클링 제품의 마케팅 전략 수립에 실무적 시사점을 제공한다.

keywords
업사이클링 제품, 제품 배치, 구매 의도, 지각된 공정성, 성별, 정보 처리

Abstract

Upcycling products have garnered attention as a new type of product that reduces resource waste and promotes sustainable consumption. However, the fact that upcycling products are made from waste materials may lead to assumptions about low production costs, which in turn could trigger perceptions of price unfairness. This study examines how perceptions of perceived fairness and purchase intentions vary depending on the product assortment organization of upcycling products and the gender of consumers. Specifically, this research suggests that upcycling products might be perceived differently depending on whether they are displayed based on their physical attributes (attribute-based assortment organization) or their benefits as upcycling products (benefit-based assortment organization). Furthermore, it hypothesizes that the effectiveness of the product assortment organization may differ by gender. Accordingly, the study explores the effects of product assortment organization (attribute-based vs. benefit-based) and gender (male vs. female) on fairness perceptions and purchase intentions. The results reveal that, in attribute-based assortment, males perceived higher perceived fairness and showed increased purchase intentions, whereas in benefit-based assortment, females exhibited higher fairness perceptions and increased purchase intentions. Additionally, the interplay between product assortment organization and gender was found to have a significant indirect effect on purchase intentions through the mediating role of perceived fairness. This study suggests that the differences in product assortment organization and gender play a crucial role in positioning upcycling products and shaping consumer responses. It provides practical implications for developing marketing strategies for upcycling products.

keywords
Upcycling products, product assortment organization, purchase intention, perceived fairness, gender, information processing
투고일Received
2025-01-24
수정일Revised
2025-02-13
게재확정일Accepted
2025-02-21
출판일Published
2025-02-28

logo