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ISSN : 1229-8778
본 연구는 한국 데이터를 활용하여 친환경 소비 의도에 대한 부모 성별과 자녀 수의 효과를 살펴보고자 하였다. 지금까지 친환경 소비 시장에서 주목받는 소비자군은 유자녀 여성이었으며 이는 부모 성별과 자녀 유무의 효과를 바탕으로 논의되었다. 그러나 최근 친환경 맥락의 일부 연구에서 ‘자녀 유무’가 아닌 ‘자녀 수’를 활용하는 것이 더 적절하다는 주장이 제기되었다. 이에 본 연구는 친환경 소비에 대한 부모 성별과 ‘자녀 수’의 영향력을 확인하고, 그 결과를 부모의 기후 불안에 대한 동기와 정보처리의 관점에서 살펴보고자 하였다. 이를 위해 총 1,217명의 한국인 성인 남녀를 대상으로 온라인 설문조사를 시행하였다. 분석 결과, 친환경 소비 의도에 대해 부모 성별과 자녀 수 간의 상호작용효과가 유의하였다. 구체적으로 남성의 경우에는 자녀 수가 증가함에 따라 친환경 소비 의도가 유의하게 증가하는 반면, 여성은 자녀 수와 친환경 소비 의도 간의 관계가 유의하지 않았다. 또한 기후 불안(동기)과 인지적 유창성(정보처리)의 매개 효과를 살펴본 결과, 부모 성별과 자녀 수의 상호작용효과가 기후 불안으로 설명됨이 확인되었다. 끝으로 자녀 수, 기후 불안, 친환경 소비의 간접효과는 여성이 아닌 남성에게서만 유의하게 나타났다. 반면 부모 성별과 자녀 유무의 영향력을 살펴보았을 때는 부모 성별(여성>남성)과 자녀 유무(유자녀>무자녀)의 주효과만이 유의하였다. 요컨대, 친환경 소비 장면에서의 기존 고정관념과는 달리, 남성이 자녀 수가 증가함에 따라 친환경 동기가 활성화되면서 친환경 소비 의도가 증진될 수 있음을 확인하였다. 이러한 결과를 통해 국내 친환경 소비 시장과 친환경 정책 등에 대한 실무적 함의를 논하였다.
This study examines the impact of parental gender and the number of children on pro-environmental consumption intentions, utilizing data from South Korea. Traditionally, mothers with children have been regarded as the primary consumers in the green market, with prior research emphasizing gender differences and child presence as key determinants. However, emerging evidence suggests that the number of children, rather than child presence alone, may be a more precise predictor of pro-environmental behavior. The present study examines the interaction between parental gender and the number of children and explores the underlying psychological mechanisms through motivational(climate anxiety) and cognitive(cognitive fluency) perspectives. An online survey of 1,217 Korean adults revealed a significant interaction between gender and the number of children. Specifically, having more children was positively associated with pro-environmental consumption intentions for men, whereas no such relationship was observed for women. Mediation analyses confirmed that this effect was explained by climate anxiety, with the indirect pathway being significant only for men. Conversely, when analyzing child presence instead of the number of children, only the main effects of gender (women > men) and child presence (presence > absence) were significant. These findings challenge traditional gender-based assumptions in pro-environmental consumption and underscore the evolving role of fathers in pro-environmental consumption. Implications for consumer behavior, green marketing strategies, and environmental policy are discussed.