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셀프케어와 행복이 구매행동과 플로리싱에 미치는 영향

The Effects of Self-Care and Happiness on Consumer Behavior and Flourishing

초록

이 연구는 행복의 개념을 확장한 심리적 번영 상태인 플로리싱(flourishing)에 관한 연구이다. 플로리싱은 단순한 긍정 정서나 삶의 만족을 넘어, 개인의 잠재력 실현, 삶의 의미 추구, 긍정적 인간관계 형성 등을 포함하는 보다 포괄적인 개념이다. 현대사회는 초연결의 시대임에도 불구하고 개인 간 유대가 약화되고 ‘고립’이 심화되는 역설적 현상을 보이고 있다. 특히, ‘각자도생(各自圖生)’이라는 사회․문화적 키워드는 불확실한 환경 속에서 개인이 스스로 자신의 행복을 추구하고 유지해야 하는 시대적 현실을 반영한다. 이러한 맥락에서 이 연구는 개인이 주체적으로 자신의 삶을 관리하고 돌보는 행위인 셀프케어(self-care)가 플로리싱에 미치는 영향을 실증적으로 분석하고, 더 나아가 셀프케어와 행복 및 소비자행복이 구매행동과 플로리싱에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 이 연구는 셀프케어가 행복을 매개로 하여 플로리싱에 미치는 영향을 규명하기 위해 두 가지 실증 연구를 수행하였다. 연구 1은 일상생활의 행복에 초점을 맞추어 성인 300명을 대상으로 셀프케어와 개인행복이 플로리싱에 미치는 영향을 구조방정식 모형으로 분석하였다. 연구 2는 소비생활의 행복에 초점을 맞추어 17세 이상 청소년 및 성인을 595명을 대상으로 셀프케어, 소비자행복, 구매행동이 플로리싱에 미치는 영향 관계를 검증하였다. 분석 결과, 두 연구 모두에서 셀프케어와 행복이 플로리싱의 유의미한 예측 요인임을 확인하였다. 이는 셀프케어가 신체적․정신적․정서적 건강 관리에 국한되지 않으며, 개인의 자아실현과 성장을 추구하는 필수적이고 통합적인 과정으로서 개인의 심리적․사회적 번영과 밀접한 관련성을 가짐을 시사한다. 이 연구는 실증적 분석을 통해 개인의 행복 증진과 지속적인 심리․사회적 번영 달성을 위한 이론적․실천적 기초를 제공한다.

keywords
셀프케어, 개인행복, 플로리싱, 소비자행복, 구매행동

Abstract

This study explores flourishing, a psychological state that extends the concept of happiness to encompass holistic well-being. Flourishing goes beyond mere positive emotions or life satisfaction, encompassing the realization of personal potential, the pursuit of meaning in life, and the formation of positive interpersonal relationships. Despite living in a hyper-connected society, individuals today paradoxically experience weakened social bonds and deepening isolation. The social and cultural keyword “Gakjadosaeng” (each surviving on their own) reflects this contemporary reality in which individuals must independently pursue and maintain their own happiness amid uncertainty. Within this context, the present research empirically examines the effects of self-care—the proactive management and nurturing of one’s own life—on flourishing. Furthermore, it investigates how self-care, happiness, and consumer happiness influence purchasing behavior and flourishing. To identify the mediating role of happiness in the relationship between self-care and flourishing, two empirical studies were conducted. Study 1 focused on happiness in daily life and analyzed data from 300 adults using a structural equation model to examine the effects of self-care and personal happiness on flourishing. Study 2 centered on happiness in the context of consumption and surveyed 595 adolescents (aged 17 and older) and adults to test the relationships among self-care, consumer happiness, purchasing behavior, and flourishing. The results from both studies demonstrated that self-care and happiness are significant predictors of flourishing. These findings indicate that self-care extends beyond physical, mental, and emotional health management, representing an essential and integrative process that promotes self-actualization and personal growth. Ultimately, this study provides theoretical and practical foundations for enhancing individual happiness and achieving sustained psychological and social flourishing.

keywords
Self-care, personal happiness, florishing, Consumer Happiness, Consumer Behavior
투고일Received
2025-07-13
수정일Revised
2025-08-13
게재확정일Accepted
2025-10-22
출판일Published
2025-11-30

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