- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
This study is prepared to provide a Korean language and culture education scheme by making use of vocabulary as well as culture education through “Mask Dance”, which has not yet been keenly researched in Korean language education. “Mask Dance” is a play of the public and is a genre that helps to understand both the flow of Korean society’s consciousness and the historical circumstances of that era by taking a look at the society from the perspective of the public. Besides, if one understands the Korean way of thinking, sense of values, consciousness, and the flow of social affairs through “Mask Dance”, it is believed that understanding Korean culture will be much simpler since Korean thoughts and values are conveyed by the public. If Korean language education is conducted using “Mask Dance”, it is advantageous for learning Korean vocabulary as well as a variety of culture education. It can help to increase the vocabulary capacity through learning homonyms, synonyms, proverbs, idioms, collocations and various rhetoric methods. Moreover, it can also help to learn advanced level Korean expressions accompanied by enthusiasm. The Korean society can be understood through culture education and the discords that arise within families founded on the Korean historical flow. Furthermore, by the movements of the “Mask Dance”, harmony and oneness can be felt and the Korean special ‘Sinmyeong-Puli’ in which all family discords are relieved through dance, can also be understood. Likewise, Korean cultural symbolic representations could be identified through the colors and appearances of the mask. Strong thrill and pleasure can be felt from the non-verbal actions displayed by the powerful movements of “Mask Dance” and along with it a well-matched culture could be observed. Hence, its practical application will make the teaching learning process of Korean language and culture more exciting and natural.
김영순ㆍ김정은, 「봉산탈춤 노장과장에 나타난 비언어적 의사소통 연구」. 언어와문화 제1권 2호, 2005, 63-80쪽.
김영순ㆍ정미강, 「한국문화 교육을 위한 ‘은율탈춤’ 스토리텔링 교수법」. 언어와문화 제3권 1호, 2007, 25-48쪽.
성기철, 「한국어 교육과 문화 교육」. 한국어교육 제12권 2호, 2001, 111-136쪽.
양민정, 「한국어 문화교육의 세계화와 탈춤의 활용방안 연구」. 세계문학비교연구 제24집, 2008, 251-281쪽.
우리마당터, 탈춤1 민속학술자료 총서 . 서울: 도서출판 놀이마당 터, 2001.
이석규, 「봉산탈춤의 언어 사용 연구」. 인문언어 제6집, 2004, 265-291쪽.
전경욱, 한국가면극과 그 주변 문화 . 서울: 도서출판 월인, 2007.
조동일, 탈춤의 원리 신명풀이 . 서울: 지식산업사, 2006.
차용준, 전통문화의 이해 . 전북: 전주대학교 출판부, 2000.
허지윤, 「가면극 지도 방안 연구 ‒ 봉산탈춤을 중심으로 ‒」. 경희대학교 교육대학원석사학위논문, 2005.
말이 트이는 한국어Ⅱ . 이화여자대학교 언어교육원, 서울: 이화여자 대학교 출판부, 1999.
배우기 쉬운 한국어 5 . 성균어학원, 서울: 성균관대학교출판부, 개정판2006.
서강한국어 5B . 서강대학교 한국어교육원, 서울: 도서출판 하우, 2007.
한국어 3, 4 . 연세대학교 한국어학당, 서울: 연세대학교 출판부, 2008.
한국어 5, 6 . 연세대학교 한국어학당, 서울: 연세대학교 출판부, 2009.
한국어 2, 4 . 건국대학교 언어교육원, 서울: 건국대학교 출판부, 2009.
한국어 초급Ⅱ . 경희대학교 국제교육원, 서울: 경희대학교 출판부, 2001