- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
조선 후기 가문소설 중에는 왕조의 흥망을 순환적으로 바라보는 역사관을 구현한 작품들이 있다. 이러한 순환론적 역사관의 구현 양상은 치세와 난세의 반복이 드러나는 양상과 치세 이후 곧 난세가 도래하는 것이 명시되는 두 양상으로 나눌 수 있다. 전자에 해당하는 대표적인 작품인 <소현성록>과 <천수석> 연작에서는 가문이 왕조의 흥망과 함께 명예를 회복하여 영속성을 획득하거나 재흥하게 된다. 후자에 해당하는 대표적인 작품인 <유효공선행록>과 <보은기우록> 연작에서는 왕조의 쇠퇴가 드러난다. 이러한 순환론적 역사관의 구현은 그 자체로 작품의 감정적 여운을 결정하고, 왕조와 가문의 관계가 가변적임을 성찰하게 하여 충효 이데올로기에 대한 가상의 질문을 드러낸다. 그리고 구현에 대한 가문의 반응을 통해 작가의 역사관과 작품이 지향하는 가치관이 드러난다. 이를 통해 일부의 가문소설은 단순한 역사적 사실의 수용을 넘어, 역사적 담론에 대한 깊은 이해와 해석을 보여 주었다고 할 수 있다.
Classic Korean family novels from the late Joseon period embody a worldview in which the rise and fall of dynasties are regarded as cyclic. The manifestation of this cyclical view of history can be divided into two modes: one reveals the repeated alternation between periods of stable rule (治世) and turbulent times (亂世) while the other demonstrates how, immediately following an age of order, an era of disorder inevitably ensues. Representative works, such as Sohyeonseongrok and the Cheonsuseok series, exemplify the former mode where the family regains its honor and achieves continuity or revival in tandem with the fortune of the dynasty. By contrast, works, such as Yuhyogongseonhaengrok and the Boeungiurok series, illustrate the latter pattern, highlighting the decline of the dynasty. The realization of this cyclical historical perspective determines the emotional resonance of these works, prompting reflection on the mutable relationship between dynasty and family as well as generating implicit questions about the ideology of loyalty and filial piety. Furthermore, through the family’s response to these historical circumstances, the author’s own historical views and value orientation toward the work are revealed. Some family novels go beyond merely accepting historical events as facts; they demonstrate a profound understanding and interpretation of the historical discourse.