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  • P-ISSN2671-8197
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조선 초기 국가제사용 제기(祭器)제도의 설계 과정과 성격

The Design Process and Characteristics of the Ritual Vessel System Used for National Rituals in the Early Joseon Period

한국학 / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2025, v.48 no.3, pp.296-334
https://doi.org/10.25024/ksq.48.3.202509.296
구혜인 (전남대학교 역사문화연구센터)
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초록

조선 초 태종 대부터 성종 대까지 국가제사용 제기제도를 설계하고 정립하는 작업들이 이루어졌다. 태종 대 의례상정소가 운영되고 예제에 능통한 허조가 당송대의 제도를 참고하여 『제사서례도』를 편찬함으로써 국가제사용 제기제도의기본 틀이 설계되었다. 『제사서례도』가 현전하지는 않지만 『세종실록』 「오례」, 『국조오례의』의 제기도설을 비교분석한 결과, 조선 초기 제기제도는 『소희주현석전의도』와 『예서』를 양 기축으로 정립되었다는 사실을 확인했다. 이 제도는 조선의 관점에서 설계되었고, 조선시대 내내 안정적으로 운영되었다. 조선 초기 제기제도 정립에 『소희주현석전의도』와 『예서』를 적극적으로 참고한 목적은 문묘례와 왕조례의 조화시키기 위한 것으로 분석했다. 『소희주현석전의도』를 통해 조선의 국가철학을 표상하고, 통합과 질서를 도모할 수 있었다. 『소희주현석전의도』에 실린 문묘제기는 정치외교적 관계를 초월해 유교국가에서 통용되는 제기이므로 국가제사용 제기로 선택할 당위성이 컸다. 또한 의례상정소를 이끈 허조가 고제를 중시하는 태도도 문묘제기를 조선시대 제기의 중심축으로 선택하는데 큰 영향을 미쳤다. 더불어 『예서』는 『소희주현석전의도』에 실리지 않은 왕실용제기들을 선택하기 위한 문헌으로 활용되었다. 여타의 문헌이 아닌 『예서』의 제기를 선택한 이유는 조선이 왕조 국가로서의 권위를 갖춘 제기제도를 자체적으로 구축하고자 하는 의도가 내재되어 있었기 때문이라고 보았다. 이로써 조선은문묘제기와 종묘제기가 융합한 제도이자 동아시아의 보편성과 조선의 독자성을갖춘 제기제도를 마련했다고 해석할 수 있다.

keywords
early Joseon period, national rituals, sacrificial vessels, Heo Jo, Uiryesangjeongso(bureau for establishing ritual standards), Annals of King Sejong-“Orye”(Five Rites), Gukjoo Oryeui, Shao-hsi chou-hsien shih-tien i-t’u, Yeseo, Confucian temple, 조선 전기, 국가제사, 제기, 허조, 의례상정소, 세종실록 오례, 국조오례의, 소희주현석전의도, 예서, 문묘

Abstract

During the Joseon Dynasty in Korea, from the reign of King Taejong to King Seongjong, considerable efforts were made to establish and develop the sacrificial vessel system used by the Royal Court. The Uiryesangjeongso (Bureau for Establishing Ritual Standards), which operated during the Taejong era, compiled the “Jesaseoryedo” by scholar Heo Jo, who was well-versed in ritual protocols and referenced the systems of the Tang and Song dynasties. This study examined the basic framework for the ritual vessel systems of the Joseon royal family. Although the “Jesaseoryedo” is not extant, analyses of the “Five Rites” in the “Annals of King Sejong” and the “Illustrated Ceremonial Rites of the State” suggest that the early Joseon vessel system was designed and established from Joseon’s perspective, considering the “Sohuizhu Xuanshede Yi” and the “Yeseo” as its two main pillars. This system stably operated throughout the Joseon dynasty. The active adoption of “Shao-hsi chou-hsien shih-tien i-t’u(紹煕州縣釋奠儀圖)” and the “Yeseo(禮書)” in the establishment of the early Joseon ritual vessel system was aimed at harmonizing the Confucian temple rites and royal ancestral rites. Through the “Shao-hsi chou-hsien shih-tien i-t’u” Joseon could embody its national philosophy and promote integration and order. The sacrificial vessels in the “Shao-hsi chou-hsien shih-tien i-t’u” were universally used in Confucian states, transcending political and diplomatic relations; hence their selection was justified. Heo Jo’s reverence for ancestral rites influenced the choice of Confucian temple vessels at the core of Joseon’s ritual vessel system. Furthermore, the “Yeseo” was used as a reference to select the vessels that were not included in the “Shao-hsichou-hsien shih-tien i-t’u” The selection of vessels from the “Yeseo” over the other texts is viewed as an indication of Joseon’s intent to build their own vessel system. Thus, Joseon established a ritual vessel system that integrated Confucian temples with royal ancestral rites, aligning East Asian universality with Joseon’s uniqueness.

keywords
early Joseon period, national rituals, sacrificial vessels, Heo Jo, Uiryesangjeongso(bureau for establishing ritual standards), Annals of King Sejong-“Orye”(Five Rites), Gukjoo Oryeui, Shao-hsi chou-hsien shih-tien i-t’u, Yeseo, Confucian temple, 조선 전기, 국가제사, 제기, 허조, 의례상정소, 세종실록 오례, 국조오례의, 소희주현석전의도, 예서, 문묘


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