정보통신기술의 발달은 공공도서관의 공간에 대한 재해석을 촉발하였다. 이 연구는 이용자가 공공도서관 공간을 경험함으로써 장소성을 형성하는 과정을 확인하기 위한 도구로 서비스스케이프를 제안한다. 서비스스케이프는 이용자의 행동(접근/회피)을 불러일으키는 인위적인 환경을 일컫는 개념으로, 물리적 환경과 그로 인해 촉발되는 사회적 상호작용까지 포함한다. 이 연구는 선행연구 분석을 통해 물리적․사회적 서비스스케이프 측정 도구(8개 요인 49개 문항)를 개발하고, 해당 도구의 구조적 타당성 검증을 위해 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 그 결과 선행연구에서 개발된 8개 요인(청결성, 쾌적성, 접근성, 심미성, 편의성, 사회적 밀도, 이용자 동질성, 사서 인식성) 중 타 요인과 구분되지 않는 ‘쾌적성’과 문항 전체의 상관성이 떨어지는 ‘사회적 밀도’를 제외하고 6개 요인 32개 문항으로 구성된 측정 도구가 개발되었다.
The advancement of information and communication technology has sparked discussions on the reinterpretation of public library spaces. This study proposes the concept of servicescape as a tool to examine the process through which users form placeness by experiencing the space of public libraries. Servicescape refers to an artificial environment that influences user behavior (approach/avoidance), encompassing both physical surroundings and the social interactions they stimulate. Through an analysis of prior research, this study develops a measurement tool for physical and social servicescape, consisting of eight factors and 49 items. To verify the structural validity of this tool, exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. As a result, among the originally developed eight factors—cleanliness, comfort, accessibility, aesthetics, convenience, social density, user homogeneity, and librarian recognition—the factor “comfort” (which lacked distinctiveness) and “social density” (which exhibited low correlation with overall items) were excluded. The final measurement tool was refined to include six factors and 32 items.
본 연구의 목적은 국내 전 학문분야에서 이루어진 리터러시 연구 동향을 파악하는 것이다. 이를 위해 KCI 데이터베이스에서 수집한 6,940편의 리터러시 관련 논문에서 연구된 주요 리터러시 키워드를 도출하고, 시기별 연구의 흐름 및 개별 학문분야와 리터러시 간의 연관성을 포괄적으로 분석하였다. 분석 결과, 국내 리터러시 연구는 2001년 이후 꾸준히 증가해오다가 2020년부터 발표 논문이 급증하여 전체 논문의 절반 이상이 2020년 이후 발표되었다. 이는 2019년을 기점으로 관련 논문을 발표한 학문분야의 수가 확대되면서 연구의 저변이 넓어진 결과이다. 리터러시 유형별로는 Digital Literacy, Literacy, Media Literacy가 핵심 개념으로 확인되었으며, 학문분야별로는 교육학, 한국어와문학, 학제간연구, 영어와문학, 문헌정보학 분야에서 가장 활발하게 연구가 이루어졌다. 2019년 이후에는 교육학 분야를 중심으로 Digital Literacy 연구가 급증하고, AI Literacy와 Data Literacy 연구가 급부상한 반면, 문헌정보학 분야의 Information Literacy 연구는 급감하였다. 이 연구는 리터러시 연구의 디지털 전환이 이루어진 전환점이 2019년이었음을 밝히고, 리터러시 연구의 변화와 발전 방향을 학문분야와 연계하여 상세하게 밝혔다는데 의의가 있다.
The purpose of this study is to analyze the research trends on literacy in all academic fields in Korea. To that end, 6,940 literacy-related articles were collected from the KCI database. From those articles, the main literacy keywords were extracted, the chronological flow of research, and the relationships between individual academic disciplines and various types of literacy were analyzed comprehensively. The results show that literacy research in Korea has steadily increased since 2001. A sharp rise in published articles beginning in 2020 resulted in more than half of the total articles published after that year. This is due to an expansion in the number of academic fields engaging in literacy research starting in 2019. In terms of literacy types, Digital Literacy, Literacy, and Media Literacy were identified as core concepts. By academic discipline, the most active research fields were Education, Korean Language and Literacy, Interdisciplinary Studies, English Language and Literature, and Library and Information Science. Since 2019, research on Digital Literacy has rapidly increased, particularly within the field of Education, while interest in AI Literacy, and Data Literacy has also risen significantly. In contrast, research on Information Literacy within Information Science has greatly declined. Overall, this study highlights 2019 as a critical turning point in the digital transformation of literacy research in Korea and provides novel insights into its evolving trajectory and disciplinary orientations.
본 연구는 대학생과 대학원생의 학술 동영상 이용행태와 기술․표현요소에 대한 중요성 인식을 파악하여, 대학도서관 동영상 서비스의 개선 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해, 본 연구는 S대학교 학부생 및 대학원생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 데이터는 기술통계, 독립표본 t-검정, ANOVA을 통해 빈도를 파악하고 평균을 비교하여 집단 간의 차이를 분석하였다. 주관식 문항에 대한 응답은 내용분석을 수행하였다. 연구 결과, 이용행태 분석을 통해 학술 동영상이 학습․연구 목적으로 활발히 활용되고 있으며, 내용과 제작자의 신뢰도가 매우 중요하게 고려된다는 점을 확인하였다. 그러나 도서관 제공 학술행사 콘텐츠의 인지도는 낮은 실정이고, 검색 기능과 인터페이스의 불편함이 주요 개선 요소로 지적되었다. 동영상 적합성 판단을 위한 기술 및 표현요소에 대한 중요성 인식은 전공에 따라 상이하였다. 이에 본 연구는 콘텐츠 수집 다면화, 검색 및 탐색 기능 보완, 인터페이스 개선을 통한 이용자의 다양한 요구 지원 등을 서비스 개선 방향으로 제안하였다. 본 연구는 학술 동영상이 대학도서관의 핵심 정보 자원으로 자리잡기 위한 기초 자료를 제공하며, 향후 통합적 학술 동영상 플랫폼 구축과 동영상 인용 체계 마련의 필요성을 제기한다.
This study aims to propose improvement measures for academic library video services by analyzing students’ scholarly video usage and their perceptions of descriptive and expressive elements. A survey was conducted among undergraduate and graduate students at S University. The data were analyzed using descriptive statistics, the Independent Samples t-test, and the One-way ANOVA. Content analysis was conducted on responses to the open-ended questions. The analysis of usage patterns revealed that scholarly videos are actively used for learning and research purposes. The credibility of the content and its creator were found to be highly significant factors. However, the awareness of scholarly event videos provided by the academic library was found to be low, and users reported significant dissatisfaction with the search functionality and user interface. The perceived importance of descriptive and expressive elements varied by academic discipline. Based on the findings, the study suggests improving services through the diversification of content acquisition, enhancement of search and navigation features, and user interface improvements to better meet various user needs. This study offers foundational insights into positioning scholarly videos as core resources in academic libraries and emphasizes the need to establish an integrated academic video platform and a citation framework for video content.
본 연구는 코로나19 이후 청소년의 정서적 어려움 속에서 학교도서관의 정서적 지원 기능을 Bowlby(1988)의 ‘안전기지’ 개념에 기반해 탐색적 차원에서 규명하고자 하였다. 이를 위해 선행연구를 바탕으로 학교도서관의 안전기지 기능을 공간적․인적․독서자원 요소로 구조화하고, 전국 중․고등학교 사서 142명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 탐색적 요인분석과 구조방정식 모형 분석 결과, 사서들은 학교도서관의 안전기지 기능을 세 요소로 구분하여 인식하기보다는 ‘정서적 기능’과 ‘공간적 기능’이라는 두 차원에서 통합적으로 인식하고 있었다. 이 중 정서적 기능은 학교도서관의 안전기지 기능 인식과 필요성 인식 정도에 유의한 영향을 미친 반면, 공간적 기능은 유의한 영향을 보이지 않았다. 이는 학교도서관의 안전기지 기능이 단순한 물리적 환경보다는 정서적 상호작용과 경험 기반의 복합적 요소를 통해 구현된다는 점을 시사한다. 본 연구는 학교도서관의 정서적 기능을 안전기지 개념에 따라 구조화하고 이를 정량적으로 검토한 최초의 탐색적 시도로서 의의를 갖는다.
This exploratory study examines the emotional support function of school libraries in alleviating the emotional distress experienced by post-COVID-19 adolescents, based on Bowlby’s (1988) concept of the ‘secure base’. For this, we categorized the secure base function of school libraries into spatial, human, and reading resource elements based on previous studies and conducted a survey of 142 middle and high school librarians across the country. The results of exploratory factor analysis and structural equation model analysis showed that librarians perceived the secure base function of school libraries as two dimensions, ‘emotional function’ and ‘spatial function’, rather than three elements. Of these, the ‘emotional function’ had a significant effect on the perceived value and perceived need for the secure base function of school libraries, while the ‘spatial function’ had no significant effect. These findings suggest that the secure base function of school libraries is a multifaceted factor realized through emotional interactions and experiences rather than the physical environment. This study is significant as the first exploratory attempt to structure and examine the emotional function of school libraries quantitatively according to the secure base concept.
본 연구는 공공도서관에서 ChatGPT 기반 과제 활동에 참여한 인천 지역 초등학생을 대상으로 ChatGPT에 대한 인식이 계속적 사용의도에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 기술수용모델(TAM: Technology Acceptance Model)을 바탕으로 지각된 사용성, 유용성, 유희성이 계속적 사용의도에 미치는 영향을 회귀분석을 통해 검증하였으며, 수용확산이론(IDT: Innovation Diffusion Theory)의 혁신성을 매개변수로 설정하여 이 관계 내에서 발생하는 간접효과를 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 사용성은 계속적 사용의도에 유의한 영향을 미치지 않았으나, 유용성과 유희성은 유의한 정(+)의 영향을 미치는 요인으로 확인되었다. 둘째, 혁신성은 유용성과 유희성이 계속적 사용의도에 미치는 관계에서 유의한 간접효과를 나타냈다. 구체적으로, 유용성의 간접효과는 B = 0.166, 95% CI [0.061, 0.325], 유희성의 간접효과는 B = 0.172, 95% CI [0.046, 0.402]으로 나타나, 두 변수 모두 혁신성을 매개로 지속적 사용의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉 사용자의 자기지각적 혁신성이 높을수록 새로운 기술이나 서비스의 실용성과 즐거움에 대한 긍정적 인식이 강화되며, 이러한 인식이 기술에 대한 지속적 사용의도를 강화하는 것으로 파악되었다.
This study empirically examined the factors influencing the continued use intention of ChatGPT among elementary school students in Incheon who participated in ChatGPT-based task activities at public libraries. Based on the Technology Acceptance Model (TAM), the study employed regression analysis to investigate how perceived ease of use, usefulness, and enjoyment affect continued use intention. Furthermore, the study incorporated innovativeness as a mediating variable, drawing on the Innovation Diffusion Theory (IDT), to analyze potential indirect effects within these relationships. The results revealed that ease of use did not significantly affect continued use intention, whereas usefulness and enjoyment had significant positive effects. Secondly, innovativeness demonstrated a significant mediating effect in the relationships between both perceived usefulness and perceived enjoyment and continued use intention. Specifically, the indirect effect of perceived usefulness via innovativeness was significant (B = 0.166, 95% CI [0.061, 0.325]), as was the indirect effect of perceived enjoyment (B = 0.305, 95% CI [0.081, 0.530]). These findings suggest that students with higher levels of self-perceived innovativeness are more likely to recognize the utility and enjoyment of new technologies or services, which in turn enhances their intention to continue using them.
본 연구는 작은도서관 독서문화프로그램의 활성화 방안을 모색하기 위해 2024년 우수 작은도서관 네 곳을 대상으로 운영평가 자료와 비교 집단을 포함한 운영자 및 담당자 7인의 심층 면담을 통해 수집한 질적 데이터를 분석하였다. 분석 결과, 우수 작은도서관은 지역 자원을 활용한 특화 프로그램, 시민참여단을 통한 운영 참여, 지역 기관과의 협력 네트워크, 주민 주도의 동아리 활성화, 공모사업과 공간 혁신 등 다섯 가지 운영 특성을 보였다. 또한 질적 데이터 분석에서는 이용자 요구 기반 프로그램 설계, 지역 기반 프로그램 개발, 동아리 기반 프로그램 확대, 지역 인력 활용, 운영평가 지표 개선이라는 다섯 가지 활성화 방안이 도출되었다. 본 연구는 우수 작은도서관 사례와 질적 분석을 결합하여, 작은도서관이 지역사회에서 지속 가능한 문화 기반으로 발전하기 위한 구체적 전략과 정책적 시사점을 제공한다는 점에서 의의를 갖는다.
This study aims to explore strategies for revitalizing reading culture programs in small libraries using operation evaluation data from four libraries designated as Excellent Small Libraries in 2024, and qualitative interviews with seven operators and managers, including comparison groups. The analysis identified five operational characteristics of these libraries: specialized programs utilizing local resources, governance through citizen participation, collaborative networks with local institutions, community-driven reading clubs, and innovation through public project funding and space development. In addition, the qualitative analysis produced five major strategies for program revitalization: user demand-based program design, community-based program development, expansion of club-oriented programs, utilization of local human resources, and improvement of evaluation indicators. By combining case analysis of Excellent Small Libraries with qualitative data, this study provides concrete strategies and policy implications for strengthening the role of small libraries as sustainable cultural infrastructures within local communities.
본 연구의 목적은 초등 5․6학년을 대상으로 그림책을 활용한 AI 윤리 교육 도서관 활용 수업 지도안을 개발하는 데 있다. AI 기술 확산에 따른 윤리적 고려사항에 대해 학교도서관이 AI 윤리 교육의 핵심 공간으로 기능할 잠재력에 주목했다. 이를 위해 국내외 AI 윤리 기준 및 2022 개정 교육과정 연계 개념을 도출하고 그림책의 문학적․교육적 요소와 문제 해결 요소를 융합한 선정 기준으로 10권의 그림책을 택하고, 과학기술정보통신부의 AI 윤리 10대 핵심 요건을 중심으로 ASSURE 모형을 기반으로 13차시 지도안 초안을 개발했다. 이에 대한 전문가 8인 검토 결과, 정량적으로 평균 4.57점의 긍정적 검토 평가를 받았고 그림책 활용 토의 활동이 윤리적 사고력 증진에 기여할 가능성을 보인다는 문항은 5.00점으로 가장 높은 평가를 받았다. 연구는 그림책 기반 AI 윤리 교육의 새로운 접근법을 제시하고 학교도서관의 교육적 역할 확장에 기여하고자 하였다. 그러나 실증 연구를 통한 효과 검증이 이뤄지지 않았기 때문에 향후 실증적 효과 검증 및 연령별 확장 연구가 필요하다.
This study developed and validated an instructional guide centered on library resources for teaching AI ethics to fifth and sixth-grade elementary students. In response to the ethical challenges arising from the rapid proliferation of AI technologies, it emphasizes the pivotal role that school libraries can play in fostering ethical awareness. The curriculum framework is grounded in the ASSURE model and was constructed by synthesizing international AI ethics standards with concepts from the revised national curriculum of 2022. Utilizing a selection rubric that incorporates literary, pedagogical, and problem-solving dimensions, ten picture books were chosen, and a prototype consisting of thirteen lessons was drafted based on the Ministry of Science and ICT’s ten core AI ethics principles. Eight practicing educators evaluated this prototype, yielding an average endorsement score of 4.57, with discussion-based activities utilizing the picture books receiving particularly high marks (5.00) for their effectiveness in enhancing ethical reasoning. The findings present a novel picture-book-centered approach to AI ethics education and highlight the expanded educational role of school libraries. Future research should focus on empirically assessing learning outcomes and exploring the applicability of this approach across different age groups.
LRM 대표표현형은 표현형의 속성으로 저작에 전가되며, 저작을 식별하는 데 활용된다. 그러나 전가할 속성을 선정하는 기준이 명시되어 있지 않아, 원본표현형이나 정본표현형의 속성 및 속성값을 인지하기 어려운 경우 목록작성자의 판단이 요구된다. 이에 본 연구에서는 대표표현형 속성을 판단하기 모호한 사례 즉, ‘원본표현형이 둘 이상인 경우’와 ‘원본표현형이 없는 경우’를 포함하여, 다양한 유형의 저작물 사례를 중심으로 목록전문가들의 인식을 살펴보기 위한 면담조사를 실시하였다. 연구 결과, 대표표현형 속성은 이용자의 효율적인 검색을 지원하고 목록 업무량을 줄이는 데에 사용될 수 있다는 의견이 제시되었다. 또한 대부분의 사례에서 ‘내용유형’과 ‘표현일자’ 속성이 선정되었으며, 문자저작의 경우 ‘언어’, 음악저작의 경우 ‘연주 매체’ 등 저작의 형식에 따라 상이한 속성이 선정되었다. 또한 면담 중 파악된 주요 쟁점 사항으로 편목 업무 시 고려사항과 속성값 표출 시 고려사항이 있어, 이를 해결하기 위해 ‘핵심 속성 구축’과 ‘주이용자층을 고려한 표출’ 방안을 제안하였다.
The LRM representative expression is an attribute of an expression that is transferred to the work, and it serves as a means of identifying the work. However, without clear criteria for attribute selection, catalogers must use their judgment, making it difficult to recognize attributes and values of the original or canonical expression. This study interviewed cataloging experts to examine their perceptions of representative expression attributes, focusing on ambiguous cases like works with multiple original expressions or no original expression. The findings suggest that these attributes can support efficient user searching and reduce cataloging workload. In most cases, the attributes of “content type” and “date of expression” were adopted, while different attributes were chosen depending on the form of the work, such as “language” for text and “performing medium” for music. Key issues identified during interviews included considerations for both cataloging and attribute display. To address these, the study proposes building a “core attribute set” and “displaying tailored attributes” based on the primary user group.
디지털 전환이 가속화되면서 대학원생을 비롯한 연구자들의 연구 수행 방식에 변화가 나타나고 있다. 그러나 연구 맥락에서 디지털 도구를 활용하는 국내 대학원생의 이용 행동에 관한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 인문․사회과학 분야 대학원생들의 디지털 도구 이용 행동에 대한 이해를 기반으로, 연구 지원 서비스 전략 마련을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 대학원생이 디지털 도구를 사용하는 목적, 인지 경로, 어려움 및 해결방안을 심층적으로 분석하기 위해 디지털 도구 활용 경험이 있는 대학원생 19명을 대상으로 반구조화된 심층 인터뷰를 실시하였고, 수집된 데이터를 내용 분석하여 연구 결과를 도출하였다. 연구 결과, 대학원생들은 디지털 도구를 문헌 수집, 데이터 분석, 자료관리, 협업 등 연구 전반에 걸쳐 다양한 목적으로 활용하고 있었으며, 학문 분야에 따라 활용 양상에 차이를 보였다. 이들은 연구 과정에서 정보 접근성의 한계, 활용목적별 도구 적용의 미숙함, 도구 학습 과정에서의 어려움 등 다양한 문제에 직면하고 있었다. 이러한 어려움을 해결하기 위해 교내외 교육프로그램, 인적 네트워크, 생성형 AI 등 여러 자원을 복합적으로 활용하는 경향을 보였다. 본 연구는 대학원생의 실제 경험에 기반한 디지털 도구 이용행태를 이해하고, 학문 분야의 특성을 고려한 맞춤형 교육 및 정보 제공, 그리고 디지털과 아날로그 자료의 상호 보완적 활용을 포함하는 연구 지원 방안을 제시하는 데 기여할 것으로 기대된다.
As digital transformation accelerates, researchers, including graduate students, are changing how they conduct research. However, there is a lack of research on domestic graduate students’ digital tool usage behavior in research contexts. This study aims to provide foundational data for developing research support service strategies by understanding the digital tool usage behavior of graduate students in humanities, social sciences, and interdisciplinary fields. To deeply analyze graduate students’ purposes, recognition pathways, challenges, and solutions regarding digital tool usage, we conducted semi-structured, in-depth interviews with 19 graduate students who had experience using digital tools and conducted content analysis of the collected data to derive research findings. The results revealed that graduate students use digital tools for various purposes throughout the research process, such as literature collection, data analysis, data management, and collaboration, with usage patterns differing by academic field. They faced challenges such as limited information accessibility, difficulty in applying tools for specific purposes, and difficulties in the learning process. To address these issues, they showed a tendency to combine multiple resources, including on- and off-campus educational programs, personal networks, and generative AI. This study contributes to understanding graduate students’ actual experience-based digital tool usage patterns and is expected to contribute to proposing research support measures, including field-specific customized education and information provision, as well as the complementary use of digital and analog resources.
본 연구의 목적은 구술생애사 자료를 대상으로 생성형 AI를 활용하여 RDF 기반 지식그래프 구축의 가능성을 탐색하는 데 있다. 이를 위하여 실제 파독 간호사 7인의 구술생애사를 대상으로 생성형 AI에 적용하였으며, RDF 트리플을 자동 생성하도록 하였다. 이후 7인에 대한 RDF 트리플을 통합하여 지식그래프를 형성하고자 하였다. 그 결과, 첫째, 생성형 AI는 비정형 데이터인 구술생애사에서 일정 수준의 RDF 트리플을 생성하여 이러한 자료에 대한 지식 구조화 가능성을 확인할 수 있었다. 둘째, 동일하거나 유사한 의미의 술어를 일관성 있게 생성하지 못하는 한계가 드러났으며, RDF 구축을 위해서는 통합화된 술어 체계가 필요함을 시사하였다. 셋째, 통합 지식그래프를 도출함으로써 개별 구술생애사 간 RDF 연계가 가능하고, 이를 통해 시각화하여 다각적 관점에서 데이터를 파악할 수 있음을 확인하였다. 다만, 구술생애사 자료의 구어적 특성, 맥락 의존적 표현, 사투리 등은 AI의 개체명 인식에 어려움을 주었으며, 객체 수가 불필요하게 증가하는 문제점 등이 한계로 나타났다. 그럼에도 불구하고 본 연구는 구술생애사와 지식그래프를 연결한 탐색적 시도라는 점에서 의의가 있으며, 복잡한 절차를 거쳐야 했던 지식그래프 구축 과정을 생성형 AI를 통해 간소화할 수 있는 가능성을 제시하였다.
The purpose of this study is to explore the feasibility of constructing RDF-based knowledge graphs by applying generative AI to oral life history data. For this purpose, the oral life histories of seven Korean nurses dispatched to Germany were analyzed and processed through generative AI to automatically produce RDF triples. These triples were subsequently integrated to form a unified knowledge graph. The findings are as follows. First, generative AI was able to produce RDF triples from unstructured oral life history data, thereby demonstrating the possibility of knowledge structuring for such narrative sources. Second, limitations were observed in the AI’s ability to consistently generate predicates with identical or semantically similar meanings, indicating the necessity of establishing a consolidated predicate framework for effective RDF construction. Third, by integrating the RDF triples into a unified knowledge graph, it was possible to interlink individual oral life histories and visualize them for multidimensional exploration. However, challenges were observed due to the colloquial expressions, contextual-dependent nuances, and dialectal features inherent in oral history transcripts, which hindered accurate entity recognition and led to unnecessary proliferation of objects. Despite these limitations, this study holds significance as an exploratory attempt to connect oral life history research with knowledge graph construction. Furthermore, it demonstrates the potential to simplify the otherwise complex process of building knowledge graphs through generative AI, thereby suggesting broader applicability of such methods as a data resource in fields such as diaspora studies and migration history.
본 연구는 사서로의 진로전환을 고려하는 이들의 동기와 정보탐색과정을 살펴보는 데 목적이 있다. 사서로의 진로전환을 모색한 경험이 있는 12명을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였으며, 사서직에 대한 정보탐색과정은 Kuhlthau의 정보탐색과정 모델을, 사서직 선택 동기 유형의 분석은 Deci & Ryan의 자기결정성이론을 이론적 틀로 적용하여 질적 내용분석을 수행하였다. 분석 결과, 도서관 공간과 책에 대한 선호에서 비롯된 내재적 동기가 가장 주요한 동기 요인으로 나타났다. 탐색 초기에는 내재적 동기, 통합된 조절 및 확인된 조절과 같은 자율적 동기의 충족이 탐색의 중심이 되었으나, 탐색이 지속됨에 따라 투사된 조절 및 외적 조절과 같은 통제된 동기의 충족으로 탐색의 초점이 확대되었다. 탐색 과정에서 드러난 사서직의 기존 이미지와 실제 탐색된 정보 간의 괴리는 사서직에 대한 사회적 인식과 현실 간의 간극을 보여주는 중요한 지점이다. 사서직에 대한 체계적인 정보 부족, 단편적인 경험에 기반한 인식, 그리고 사회적 관심의 부재 등이 괴리의 주요 원인으로 나타났으며, 이는 개인의 진로 결정뿐만 아니라 사서직 전체의 사회적 인식과 직업적 위상에도 영향을 미칠 수 있다. 본 연구는 사서로의 진로전환을 위한 정보탐색과정을 분석함으로써 사서직에 대한 정보 제공 방식의 개선 방향에 대한 시사점을 제공한다.
This study examines the motivations and information-seeking processes of individuals considering a career transition into librarianship. In-depth interviews were conducted with 12 individuals who had explored such a transition. The information-seeking process was analyzed using Kuhlthau’s Information Search Process (ISP) model, and career choice motivations were examined through Deci and Ryan’s Self-Determination Theory using qualitative content analysis. The analysis revealed that intrinsic motivation—particularly a preference for library spaces and books—was the most significant initial driver. In the early stages of information seeking, participants primarily focused on fulfilling autonomous motivations, such as intrinsic motivation, integrated regulation, and identified regulation. However, as the exploration progressed, their focus expanded to include controlled motivations, including introjected regulation and external regulation. The discrepancy between the preconceived image of librarianship and the actual information uncovered during the search process offers critical insight into the gap between public perception of librarians and professional reality. The main causes of this gap were identified as a lack of systematic information about the profession, perceptions shaped by fragmented personal experiences, and the absence of a strong collective professional voice. These factors influence not only individuals’ career decisions but also the broader social perception and professional status of librarians. By examining the information-seeking process involved in career transitions into librarianship, this study provides implications for improving how information about the profession is communicated.
본 연구의 목적은 고등학생을 대상으로 독서시간이 학업열의에 미치는 영향을 분석하고, 그 과정에서 심리적 안정감(삶의 만족도, 행복감, 자아존중감)의 매개효과를 규명하는 것이다. 이를 위해 2022년 한국아동․청소년패널조사 데이터를 활용하여 회귀분석과 PROCESS Macro (Model 4)를 활용하여 매개효과 분석을 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 독서시간은 심리적 안정감에 직접적으로 정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 독서시간과 심리적 안정감은 학업열의에 직접적으로 정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 독서시간은 심리적 안정감을 매개로 학업열의에 간접적인 영향을 주었으며, 간접효과는 통계적으로 모두 유의했다. 이러한 결과는 독서가 단순히 학업 성취를 위한 도구적 활동을 넘어 청소년의 정서적 안정과 학습 동기 고양에 기여하는 다차원적 기능을 가지고 있음을 보여준다.
The purpose of this study was to examine the effect of reading time on academic engagement among high school students and to investigate the mediating role of psychological well-being, which was defined in terms of life satisfaction, happiness, and self-esteem. For this purpose, data from the 2022 Korean Children and Youth Panel Survey were analyzed using regression analysis and the PROCESS macro (Model 4) to test mediation effects. The findings are as follows. First, reading time had a direct positive effect on psychological well-being. Second, both reading time and psychological well-being had direct positive effects on academic engagement. Third, reading time also indirectly influenced academic engagement through psychological well-being, and all mediation effects were found to be statistically significant. These findings suggest that reading serves not only as an instrumental activity for academic achievement but also as a multidimensional practice that enhances adolescents’ emotional stability and motivation for learning.